En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Därför lagar jag svensk mat - och glömmer Valborg...

Publicerad 2014-04-29 14:02:25 i

Jag har förstått på min Facebook-logg att mina vänner förväntar sig att jag ska bjuda på kinesisk mat när jag kommer hem! Den sorgliga sanningen är att jag inte kan laga kinesisk mat efter åtta månader i Shanghai. Jag måste nog gå en kurs!
Tack vare det lockande utbudet på frukt- och matmarknaden äter vi mycket mer färskt och wokat här, men i övrigt ser våra vardagsmiddagar lika eländiga ut som hemma i Sverige.
Förklaringen är enkel och mänsklig:
1. Om vi vill ha kinesisk mat korsar vi gatan och köper diverse rätter - okänt-kött-grytor med ben och oljiga vegetariska saker. Jo, det är gott, tycker pappan, Isa och jag. Men varför laga hemma när det kostar 8 kr lådan?
 
2. Pojkarna äter inte kinesisk mat. Bara burk-nudlar. Punkt slut. Ingen diskussion. Och jag är inte mamman som tvingar dem. Sorry.
3. Vi behöver odla vårt svenska mat-arv. Det är så lätt att falla in i nya mönster när man bor utomlands. Man tar till sig det som passar av nya, spännande traditioner och struntar i, hinner inte, missar eller kan inte fira sina egna högtider. Till sist blir man så rotlös att man blir lite rädd för sig själv.
Av påsken blev det bara ett improviserat påskris. I stället hängde vi på Formel 1 i regnet. 
I dag blev jag smärtsamt påmind om att det är Valborgsmässoafton i morgon. Det hade jag inte tänkt på förrän någon önskade mig "Trevlig Valborg" på bloggarträffen. Jag gissar att jag lagt alldeles för mycket krut och tankar på Första Maj och om jag orkar, kan och vågar ta mig till Kia World Extreme Games ensam med tre barn. Jag lyckas heller inte hitta information om eventuella förstamaj-parader. Inte så att jag vill joina gänget, men det skulle vara praktiskt att veta om halva stan är avstängd.
Detta är alltså förklaringen till varför vi lagar svensk familjemat, så långt det går. Vi äter köttfärssås och spaghetti, tacos, köttbullar, pannkakor, höstgryta, thaigryta, wokkött med ris, currykyckling med ugnsstekt potatis, carbonara, pulled pork, currystekt ris med kyckling, pasta med pesto och salami, kyckling med svampsås, chili con carne, lasagne, vitlöksfrästa räkor, hämt-sushi och, ibland, lax. Alla spännande grönsaker som vi äter till detta - de ska jag berätta om en annan gång.
 
Dagens ynkliga middag: Ugnsstekt potatis, currykyckling och rester från gårdagens tacomiddag. Och, nej, jag bantar inte. Vi äter middag redan klockan fyra och jag var fortfarande mätt efter laxbageln på bloggarträffen. Ta dig gärna tid att kika på andra Shanghai-bloggar! Alla länkar finns till höger på startsidan. 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor