En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Mitt onormala liv: Från dejt med Oldsberg till is-kastning och öl på skolgården

Publicerad 2014-08-23 14:51:03 i

Två bubblor som inte går att jämföra.
Under sommaren har flera av er hört mig beskriva våra olika liv i Kina och Sverige just så. Det går inte att jämföra. Man måste berätta om världarna, var för sig.
För mitt liv i Sverige är ju knappast normalt, det heller. Under en helt vanlig timme på mitt arbete kan jag sitta i telefon med Ingvar Oldsberg och googla äktenskapsstatistik.
Hur som helst, i dag har vi varit på barbeque på skolan. Familjedagen är en tradition som inleder skolåret och alla är där. Det finns för närvarande studenter från över 50 länder på två campus och vi svenskar är en av de största grupperna, bredvid amerikaner och sydkoreaner. Vissa familjer har flera nationaliteter. Vi har grannar som är peruan-tjecker. En av mina amerikanska väninnor är gift med en snubbe från Genarp.
Vad gör man på en skol-BBQ, då, i den här bubblan?
Man blir bjuden på hamburgare och korv. Man lyssnar till liveband och dricker öl och vin (alla intäkter går till studenterna). Barnen hoppar i hoppborg, leker på skolans lekplats, sparkar boll och kastar is på varandra. 
Beer, anyone?
Testade min nya kamera, en Sony Alfa 6000. Nöjd!
Det var 30 grader varmt, så gissa om kidsen blev glada när de fick en ishög att leka med!
 
 
Dagens väder: Ganska mulet och 30-31 grader.
Dagens luft: 154 (unhealthy)
Dagens Only in China: Ni orkar inte höra mig dra den vanliga valsen om ingen-taxi-utanför-skolan-och-när-det-väl-kom-en-taxi-så-vägrade-han-ta-fem-personer-och-ja-vi-är-nästan-de-enda-utan-privatchaufför-och-ja-det-beror-på-att-vi-är-lokalanställda-och-inte-har-expatkontrakt.
Den orkar ni inte höra igen.
Därför berättar jag om dvd:n som maken hade med sig hem i går. Törnrosa-sagan Maleficient med Angelina Jolie. 5,50 svenska kronor hade han gett för dvd:n i affären. 
 
Vill ni förresten se vad det blev av min dejt med den trevlige herr Oldsberg får ni kika in på hemmetsveckotidning.se här. Under artikeln kan ni klicka er vidare till min dejt med Knut Agnred på Käringön. 

Kommentarer

Postat av: Brysselkakan

Publicerad 2014-08-23 18:44:18

Alltså, ibland är världen liten! Min kära väninna i Bryssel, Petra aka Petchie, känner Systerisyd via Saltistjejen, de är svägerskor och om jag fattat det rätt är Systerisyd din kompis.

Svar: Det stämmer mycket väl! Systerisyd är gudmor till vår minsting.
Maria Svemark

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor