En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Svenska souvenirer: Stört omöjligt att motstå...

Publicerad 2014-07-30 21:24:25 i

Man ska inte släppa loss en elefant i en porslinsaffär. Men man ska heller inte släppa loss en svensk expatmamma i en souvenirbutik i Gamla stan i Stockholm.
Jag förmodar att detta är ett glimrande exempel på hur tio månader i Kina kan förändra en människa.
Jag är inget fan av souvenirer, men detta kunde jag alltså inte motstå:
En på tok för liten plåtbricka med midsommarmotiv. Kommer nog till användning när jag måste bjuda på kakor och godis i barnens skola.
Tre nyckelringar. Ska barnen fästa på sina skolväskor.
En hemskt ful kapsylöppnare. Vi samlar på sådant, mannen och jag. Vår fulaste, från Mexico 2003, innehåller en stelnad mini-krabba.
Bärkassar med dalahästar. Jisses, vad jag ska känna mig trendy på matmarknaden. Kanske ger jag bort den ena till Annie, min panik-livlina på vårt compound. Det är hon som skickar hem den nästan blinde hantverkaren till mig när det krisar med vattenläckor, stopp i rören och annat.
Vykort med svenska motiv. För att det är svårt att hitta skojiga och/eller snygga gratulationskort i Kina. Extra svårt att hitta med älgar, förstås.
Plåtburkar med mintgodis. Söta, på riktigt.
 
Jag kunde heller inte motstå ett luciatåg:
 
 

Kommentarer

Postat av: Brysselkakan

Publicerad 2014-07-30 21:43:09

Känner igen det där från våra år i Bryssel! Man blir nog lite knäpp när man inte bor i sitt hemland.

Postat av: pernilla

Publicerad 2014-08-08 15:24:43

b a r a fina saker ;)

Svar: Jag tror jag köpte för lite saker!
Maria Svemark

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor