En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Fredag i Shanghai: Vi hamnar mitt i en razzia

Publicerad 2014-03-28 14:29:23 i

Många turister kommer till Shanghai för att köpa märkeskopior, så jag förstår om ni där hemma tror att vi inte gör annat än att ränna runt på marknader och jagar skor, väskor och annat bra-att-ha. Men, si, det gör jag inte!

Jag är inte intresserad av att bära märkeskläder bara för märkets skull, och framför allt orkar jag inte dividera med försäljarna.

Visst, jag har sett trängre marknader och mer hätska försäljare än dem i Shanghai, men jag orkar inte utsätta mig för risken att träffa på en kines som skriker ”billigare än Ullared!” (det händer).

Men ingen regel som inte har ett undantag. Barnen har lov, min faster skulle handla på ”fejken” vid Science and Technology Museum, och jag behövde också ett par svarta gympaskor inför helgens resa till Hong Kong.

Detta skedde:

Vi sitter i en skobutik och har precis bestämt oss för att köpa ett par (här skulle det stå namnet på en gummisko som jag får ont i ryggen av, bara av att höra namnet) till mellansonen för 70 kr. Isa har ratat ett par rosa eftersom loggan också var svagt rosa och gummibiten över tån var alldeles för bred i jämförelse med de äkta som hennes pappa köpt i USA för cirka 170 svenska.

Då, plötsligt, släcker ett av biträdena ner ljuset i butiken och stänger kassaapparaten. Jag förstår ingenting förrän min faster skriker:

- Maria, vi skal UD! Det er razzia!

Jag vill ogärna bli påkommen med ett par C....skickligt marknadsförda skor i handen, så jag sätter dem på disken. Biträdet, som redan fått mina pengar, agerar dock snabbt, tar skorna och ger mig min växel.

Sen springer vi, nästan, för vi begriper inte speciellt mycket. Vi ser bara att folk blir nervösa och att det börjar bildas klungor med människor.

Barnen blev förstås skärrade, och det hjälpte inte med min en-minuters snabbkurs i varumärkesskydd och hur indrivningsverksamhet fungerar (vi visste inte i det läget vad som egentligen skedde). Framför allt rimmade mitt resonemang en aning illa med de nyinköpta dojorna i min ryggsäck. 

En stund senare får vi förklaringen: Det var ordningsmakten som gjorde razzia för att leta efter väsk-kopior. Och endast väsk-kopior.

And that’s all I have to say about that, som Forrest Gump sa.

Man får säga vad man vill om Shanghai, men man har i alla fall aldrig tråkigt här.

 
Hela gänget på vägen mellan Century Park och Science and Technology Museum, innan vi hamnar mitt i en razzia. 

 

 

Kommentarer

Postat av: Linda U

Publicerad 2014-03-28 21:55:11

Huh, jag minns de där marknaderna med fasa, hur de slet och drog i en... Men jag använder fortfarande min jacka och min väska!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor