En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Nedräkning: Sandra Dee flyttar till Kalifornien

Publicerad 2014-10-07 04:59:53 i expat,

Nu kan nedräkningen börja! I går skickade vi in visumansökningarna. Om allt går som vi planerat lämnar vi Shanghai lagom till jullovet och flyttar till Kalifornien strax före nyår. Hur det känns? Underbart! Jag har haft en barnslig dröm om att flytta till USA sedan jag besökte Florida första gången i början av 90-talet. Visst har ålder, erfarenhet och besök i andra, mer oglammiga delar av USA, gjort mig visare. Men innerst inne har jag fortfarande en löjligt rosaskimrande bild av hur det är att bo i USA.
 
 
Ungefär som i High School Musical, eller Grease.
 
Fast just nu känner jag mig mest som Gérard Depardieu och Andie MacDowell i filmen Green Card från 1990.
I visumansökan behövde jag ange datum för mina fem senaste USA-besök. Kallsvett!! Jag var tvungen att gissa - jag minns faktiskt inte vilket år som jag besökte New York första gången, eller hur länge vi stannade i North Carolina och Washington D.C. när Isa var cirkus sju månader (vi förlovade oss på Hard Rock Café och jag lärde Isa att säga mamma).
Jag hoppas att de inte manglar mig för mycket på konsulatet. För, precis som i Green Card-filmen, så måste vi genomgå intervjuer för att få våra visum.
Att göra-listan är lång. Vi ska göra budget och jämföra skolor. Avsluta vårt Kina-äventyr. Men jag tror att jag börjar i den roliga änden, att leta hus. Eller, jag vet inte om det är så roligt, egentligen. Det är enormt dyrt att hyra hus i San Francisco Bay Area. Jag fick ett förslag från en vänlig kontakt. Köket är i sämre skick än i en normal, svensk sommarstuga och kaklet i badrummet är babyrosa.
 
Pappan till barnen menar att hans manlighet kan hantera rosa kakel, men jag är lite orolig för att nyansen kommer att skära sig med min Grease-klänning.
Skärmdump från Craigslist:
 
 
Dagens väder: 23 grader. Höst i luften!
Dagens luft: 118 (unhealthy for sensitive groups)
Dagens Only in China: Kikade in på Jejjas blogg Shanghaijavisst. Under en av Jejjas sista dagar i stan hann hon ta foton av utsidan av det som ska bli Shanghais nya naturhistoriska museum vid Jing'An Sculpture Park. Jag hittar ingen information på nätet om när museet öppnar. Men jag är inte överraskad. Det är svårt att hitta turistinformation här i byn, och informatörerna gör det inte direkt enklare genom att till exempel dela ut för gamla tunnelbanekartor under Formel 1-racet i våras. 

Kommentarer

Postat av: Brysselkakan

Publicerad 2014-10-07 16:50:15

Får ni ingen hjälp från makens jobb med allt kring flytten? Måste vara en djungel av saker att göra, fixa och ansöka om. Och bara att veta VAD man ska göra...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor