En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Jag, den osynliga mamman

Publicerad 2014-09-17 12:31:33 i expat,

Hallå, ser ni mig?
Gör ni?
Attans!
Jag har nämligen fått indikationer på att jag är osynlig.
- Hur länge har du bott här, undrade den holländska mamman på lekplatsen.
- Ett år.
- Här?
- Ja. Vi bor i samma hus.
- Va? Jag har aldrig sett dig.
**Nähä, det var baskemej underligt. Jag hälsar på dig två-tre gånger i veckan.**
Dagens väder: 25 här på kvällen. Imorgon ska det utlovade regnet komma (vi är beredda på översvämningar på gatan + no taxi)
Dagens luft: 83 (moderate)
Dagens Only in China: Kursen i kinesiska tecken fortsätter. Tecknet för bra/good (som i ni-hao, hej, you-good) betyder kvinna med barn. Visst är det vackert tänkt?

Kommentarer

Postat av: Niles

Publicerad 2014-09-17 12:54:50

Fick samma kommentar av en granne för något år sedan... - Hur lång tid har du bott här? - I 7 år...

Svar: Suck! Tror du att grannen skämdes?
Maria Svemark

Postat av: Brysselkakan

Publicerad 2014-09-17 19:34:24

Men... Jag antar att man som västerlänning i Kina bokstavligen dras till andra västerlänningar och ser dem på flera hundra meters avstånd. Så kanske du borde föreslå att hon kollar synen?!

Svar: Det finns många sätt att hantera situationer där man inser att man missat eller inte känt igen en person. En av mina favoriter (en av barnens lärare, amerikan förstås): "Oh, sorry, I didn't recognize you! Did you change your hair?"
Maria Svemark

Postat av: Niles

Publicerad 2014-09-18 02:41:38

Nope grannen skämdes inte...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor