En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Only in China: Modiga pappan beställer hemkört

Publicerad 2014-08-27 09:41:00 i

 
 
Två tecken på att man börjar bli varm i kläderna här i Shanghai är att man:
1. vågar cykla i den vanvettiga trafiken
2. vågar beställa hemkörning
I förrgår åkte Pappan till barnen i väg och köpte en ny cykel. Sen beställde han en tv. Sen pajade cykeln. Vad ska man förvänta sig av en MTB för fyrahundra? Han gick tillbaka med cykeln och köpte en annan, snäppet dyrare.
Tv:n pröjsades på plats och han lyckades förklara att han ville ha hemkörning till dagen efter.
So far so good.
Klockan elva på förmiddagen ringer en person som bara pratar kinesiska. Jag lyckas förklara att vi är hemma och kan ta emot tv:n. Men det är inte det mannen vill veta. Han vill berätta:
- Xinjingchingtjåu tjurrr.........................mei yo.
Jag förstår ingenting utom det där sista mei yo, har inte.
Tv mei yo.
Klockan tolv ringer nästa person med ungefär samma icke-befintliga engelska och med samma budskap.
Ingen tv.
Klockan kvart över fem är jag på väg hem i taxi från ett utvecklingssamtal med mellansonens lärare. Pappan messar: Jag har haft besök av en snubbe med borrmaskin. Han ville montera tv:n på väggen.
Montera på väggen? Har du beställt montering?
Nej.
Dessutom fanns det ju ingen tv.
- Mei yo tv, sa Pappan.
När jag kom hem tio minuter senare var tv:n levererad. Hurra!
This is China and heder åt min man som har ork och mod att försöka. 
 
Dagens väder: 23 grader. 
Luft: 122 (unhealthy for sensitive groups)
Dagens Only in China: Se ovan! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor