En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Vad är en bal på slottet?

Publicerad 2014-08-20 13:43:37 i

 
Ibland känner jag mig som Askungen. Putsa, diska, tvätta, damma, varje dag är det detsamma.
Femhundra skolpapper att fylla i, läxor och fläckiga skoluniformer. Ösregn.
 
Shanghai-versionen 2014: luftföroreningsdamm, onlinebeställningen hos stora matkedjan rasar och det har öppnat en Starbucks 400 meter härifrån. (Det ligger på minuskontot, för jag kommer att fastna i mitt gingerbread-latte-beroende igen. Är det förresten någon som kan informera Starbucks China om att de borde skaffa cream cheese? Hur i hela fridens namn lyckas de äta sina snustorra scones utan cream cheese?) 
 
Vad är en bal på slottet? undrar Askungen och går förbi utomhuspoolen.
Men just som hon sagt det kommer pumpavagnen i form av en taxi och kör henne i zick-zack-räserfart till hotellet med utsikt. Med Prinsen i framsätet. 
 
Jo, jag fyllde 40 i går och hade en fantastisk dag med vänner på långlunch. Sen återvände vi hem till tre jetlaggade och efter-skolan-trötta barn som inte gick att valla på restaurang på kvällen. Sex-åringen skällde ut mig, för enligt honom var det HANS födelsedag och inte MIN.
Vill ni se mina presenter får ni gå in på min Instagram: @bysvemark.
 
I dag har jag varit tillbaka i putsa, tvätta, damma och det blev aldrig något upphämt av skoluniformer på två campus, eftersom det störtregnade. Det mamman inte kan göra i dag får mamman göra i morgon.
 
Finns det förresten något sötare och latare än en sex-åring som lär sig läsa?
- Åh, det var ett långt ord! I can see the....hip hop octupus?
- Hmm, nej Ivar, det står inte hip hop octupus. Inte hippopota...mus...heller (=noshörning). Det står caterpillar.
 
 
Dagens temp: 23 grader.
Luft: 80 (moderate)
Dagens Only in China: Hittade mjukost med jordgubbssmak i kylen. Maken skyller på svågern. 
 
  

Kommentarer

Postat av: susanne

Publicerad 2014-08-20 14:06:04

Helt underbart m 6 åringar. I know the feeling lixom;) hoppas allt e bra me er iaf. Kramizar

Postat av: Brysselkakan

Publicerad 2014-08-20 23:18:48

Yes! Äntligen är du tillbaka i bloggvärlden! Hoppas regnet avtar, skoluniformer löser sig så Askungen inte bara behöver gno och gneta!

Svar: Tack Brysselkakan, du är för snäll! Regnet har slutat, skoluniformerna löste sig men Ayin är på villovägar, så jag har dubbelgnott idag! :) Ha det gott på ditt håll!
Maria Svemark

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor