En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Shopping: Kika in i min 40-årskrisande garderob!

Publicerad 2014-05-23 06:56:12 i

 
Min garderob genomgår just nu en 40-årskris. Jag var väldigt nöjd med kläderna som jag tog med mig till Shanghai - en hel bunt med klänningar i 50- och 60-talssnitt och ett antal tunikor från Indiska. Men nu orkar jag inte se eländet. Believe mig: Det är inte speciellt festligt att se ut som en amerikansk hemmafru på 50-talet när du kämpar för att slippa bli stämplad som hemmafru i Shanghai på 2010-talet.
Sen har jag dessutom blivit äldre!
Jag menar: Det måste vara ett ålderstecken att man gillar butiker med högklackade skor i provrummen. Jag kan till och med uppskatta att ett chict butiksbiträde servar mig och sticker in nya förslag i provhytten. Medan jag gör allt för att slippa se mig i spegeln.
Jag menar: squats. Vad är det? I Kina squattar jag bara när jag ska kissa på hål-i-golvet-toaletterna.
Torde väl också vara ett åldertecken att man ratar halva butikssortimentet med kommentaren "been there, done that"! 
Man har liksom inte lust att se ut som en 80-talsmaskerad, igen. Och 90-talsmodet var inte snyggt ens på 90-talet.
Och VEM över 22 kan bära jeansshorts som är avklippta vid bikinilinjen?
Hulterstam och jag har diskuterat detta mycket. Hon hjälpte mig (tusen tack, puss puss!) att prova igenom Global Harbor förra veckan (Global Harbor är ett av Asiens största shoppingmalls, man blir utmattad bara av att tänka på stället).
Efter mycket om & men kom vi fram till att jag ska klä mig lite boho-chict, men inslag av tysk turist. Detta var Charlottes kärleksfulla label på mig, efter att jag inte unnade mig jeansjacka på Guess med generösa bröstfickor á la naturfotograf (jag hittar tyvärr ingen bild på nätet).
Om några veckor åker jag hem för att jobba och då tänkte jag att jag vill se rekorderlig ut.
Vassegoa - ett urval ur min garderob. Kommentera gärna så jag vet vad jag ska packa, inte packa och komplettera.
Tunn jeansjacka från Cache & Cache och ärmlös blus från Forever 21.

 
Blus från Forever 21, linne från C&A.
 
Samma linne, virkad tröja från Qi pu lu market. Halsbandet kommer också från Qi pu lu och kommer garanterat att gå sönder. 
Mönstrade byxor från C&A. Linneskjorta från...äh, jag tänker inte nämna dem eftersom en kompis blev utsatt för ett bedrägeri där nyligen. 
Jag har inte hittat något som passar till min randiga kjol från Meters Bonwe, så jag kombinerar med ett linne som jag fått i present och en tunn jeansskjorta som jag köpte på en av de spanska kedjorna i Malaga för några år sedan.
Kan inte motstå billiga t-shirts med knäpp text. 15 spänn på bakgatan: French Film Festival. I have no idea what I want. Miu miu.
Min favorit! De här hittade Hulterstam åt mig. Meters Bonwe. 80-talsfärger fast i ny tappning. Jag ska ha jeansshorts till (knälånga....! Jag lovar.)
En kinesblus! Från Qibao.
Blus från Forever 21. Den brukar jag ta på mig när jag ska vara mammafin.
Och såhär ser jag ut för det mesta, eftersom det alltid regnar när jag ska göra något kul i Shanghai.
Linne och tunn bolero från Shi-ma-la (urtantig affär, men jag gillade Indiska-stuket.) Efter senaste besöket hos frisören är jag ytterligare 10 cm ifrån drömmen om ett amerikansk-hemmafru-hår.
Klänningarna som fick följa med från Sverige.
 
Och: ta-daa! Klänningen som jag ska ha på partyt imorgon (om minstingen frisknar till...!). Från La Chapelle. Jag har till och med köpt klackaskor, så värdinnan ska slippa skämmas för mig.
 
 
 

Kommentarer

Postat av: susanne

Publicerad 2014-05-23 07:22:52

Men lilla söta Maria. Allt klär en skönhet så vad du än har på dig är det så vackert så;)

Svar: Söta Susanne! Jag ska bowla i potatissäck i sommar bara för att bevisa motsatsen för dig! Kramar!
Maria Svemark

Postat av: fotografvesna.se

Publicerad 2014-05-23 08:57:14

du har jättefin klädsmak, passar dig så bra

Svar: Tack, det var verkligen snällt sagt!
Maria Svemark

Postat av: MHK

Publicerad 2014-05-23 10:18:10

Partyklänningen var riktigt fin - du kommer bli en riktig partypingla med högklackat till! GLAD att du inte visade besökares gamla avlagda paltor ;)

Svar: Haha! Myskoftan! Redan packad! Den ska jag ha på redaktionen i sommar!
Maria Svemark

Postat av: LinaTS

Publicerad 2014-05-23 14:50:08

Du kommer vara drop dead gorgeous, Maria! Och klänningen längst ner är to die for!
Kram,
Lina

Svar: Åh, du är min IDOL! Kram
Maria Svemark

Postat av: eastcoastmom i Connecticut

Publicerad 2014-05-24 13:41:20

Den där kinesiska blusen var jättesnygg! Och den randiga kjolen, och såklart partyklänningen. Men att uttala sig om en klädstil för någon man aldrig träffat går ju inte. Kan bara konstatera att du gillar mönster!

Svar: Haha! Tack! Det hade jag inte ens tänkt på. Jag får kanske köpa mig något enfärgat. Ingen dum idé!
Maria Svemark

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor