En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

På luffen, del 3: Vi paddlar i grottor & pappan attackeras av en apa

Publicerad 2014-10-03 04:47:21 i expat,

Vi tackar vår lyckliga stjärna att ödet förde oss samman med familjen De Jong från Holland. Barnen har haft lekkamrater i exakt samma ålder - 10, 8 och 6 - under hela vistelsen här på Cat Ba beach. I går bokade vi en utflykt till skärgården runt Halong bay. Och ni vet hur grupptryck fungerar: När alla andra bestämt sig för att kayaking is the thing, då går det liksom inte att sitta kvar i skuggan på båten och läsa om Reinfeldteffekten.
Jag tror att bilderna talar för sig själva. Att paddla kajak mellan djungeltäckta kalkstensöar och låga grottor går definitivt in på min Tio-i-topp-lista över mina bästa naturupplevelser. Barnen älskade det, förstås. Extra stolt över Isa, som ihop med de holländska töserna paddlade helt på egen hand.
Familjen De Jong reser runt i sydost-Asien i åtta månader och undervisar barnen, vilket går hur bra som helst eftersom båda föräldrarna är lärare. Följ gärna deras blogg här (klicka). Thanks for a great family adventure and for sharing some really nice pictures!
 
 
Colors of Vietnam.
Det här sköna paret bor ombord på båten, som de använder för att skjutsa runt turister mellan öarna. Engelskan var ganska obefintlig. Vad vi än försökte prata om, fick vi svaret "very good, number one". 
 
 
Kayaking, eller karajoking som Ivar kallade det. Vi enades om några Abba-låtar, om vi nu tvunget behövde sjunga karaoke i grottorna.
Monkey island. God turismidé som sällan blir speciellt lyckad. Jag har jobbat upp en viss skepticism gentemot apor sedan jag var med om att jaga bort två babianer från ett biltak vid Cape Point i Sydafrika. Apor är tjuvaktiga, elaka och har stora tänder. Herr Nilsson och hans kumpaner på Halong Bays monkey island drar sig inte för att leta efter mat i turisternas ryggsäckar. Pappan till barnen försökte hjälpa en turist att jaga bort en apa, varpå apan fräste mot Pappan. Efter det gick Pappan inte en meter på stranden utan en rejäl pinne i handen. 
Säkrast att hålla sig i vattnet!
 
Om du som läser detta vill dela med dig av din bästa naturupplevelse - kommentera gärna! Jag är nyfiken! 

Kommentarer

Postat av: MHL

Publicerad 2014-10-03 07:12:16

Härligt!

Svar: Ja, superhärligt! Du hade gillat det! Kram kram
Maria Svemark

Postat av: Brysselkakan

Publicerad 2014-10-03 10:31:34

Hade aldrig i livet en klivit i land på en ö med apor!
Dagens naturupplevelse får bli den rejält överkörda paddan jag höll på att kliva på i morse... Hua!

Svar: Hallå Brysselkakan! Vi har också haft närkontakt med paddor! Två olika paddor satt och väntade på oss, på exakt samma trappsteg, två kvällar när vi kom tillbaka till vår bungalow. Men jag gillar paddor (levande)! Vi hade små ödlor inomhus också. Bara söta!
Maria Svemark

Postat av: Lotti Kristiansson

Publicerad 2014-10-03 19:07:05

Blue Grotto på Malta och så klart öken utanför Dubai! Härliga färger på på båda ställena!!

Svar: Hallå Lotti! Önskar att jag kunde säga "håller med dig!", men istället sitter jag här och undrar om 1. besökte vi Blue grotto?? (jag kan ha befunnit mig i amningskoma, Isa var ganska liten) och 2. ....jag måste åka tillbaka till Dubai en tredje gång och se om jag vågar genomföra en sand dune bashing. Vi gjorde fegvarianten och åkte till bergen/källorna i Oman när vi var där första gången. Hälsa familjen!
Maria Svemark

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor