En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

På luffen i Vietnam del 2: Jag bränner ryggen och slipper välja mellan CK- och Applesandaler

Publicerad 2014-10-01 12:44:14 i Vietnam, expat, tourism,

Finns det något mer förutsägbart än badsemestrar?
- Vad gjorde du på semestern, då?
- Jag åt vietnamisiska vårrullar, beundrade utsikten och sköljde bort sand från badkläder. Vi fick gratis drinkar mellan fem och sex. Jag läste en hel bok av Nora Ephron och en halv om Reinfeldteffekten.
Efter tre dagar på Cat ba beach resort ser jag ut som danska flaggan på ryggen och mina tuttor har två underliga röda fläckar som antingen tyder på att jag 1. glömde smörja in mig när jag bytte från BH till bikini eller 2. de putar ut på ett oväntat fluffigt sätt i tidigare nämnd bikiniöverdel.
Den största nyheten är nog att jag badat. Det händer bara när det är 30 grader i vattnet och 30 i luften (som i dag och som i Gambia hösten år 2000 och i en pool av cirka fem i Dubai år 2009). Eller när jag drabbats av Magnus-effekten. När Magnus hoppar från bryggan i Tjörnarpssjön blir allt inom 20 meters avstånd nerstängt och då kan man lika gärna bada, på riktigt.
 
Alla bilder ovan från Cat Ba, en ö en bit ut i Halong Bay. 
Och här några bilder från marknaden! Levande fåglar, det ser vi inte i Shanghai. 
Don't you just love when you don't have to choose between your two favorite brands?

Kommentarer

Postat av: Brysselkakan

Publicerad 2014-10-01 20:53:39

Ni ser ut att ha det helt underbart fint!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor