En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Is it a phone? Is it a plane? No, it's a...

Publicerad 2014-09-09 13:50:15 i

I dag är min så kallade glutenfria blogg även totalt äpplefri. Jag fick nyligen ett Wechat-meddelande från en bekant som undrade om jag "hört något". Men det har jag inte. Verkligen inte. "Honestly, I don't know if it's a phone or a spaceship", skrev jag tillbaka.
Dessutom är det ju inte jag som är the rocket scientist här hemma. Jag sköter hem & barn, ska börja läsa en kurs i kinesiska tecken i morgon, I practice my American accent, jeg taler dansk men ligger efter med bloggandet, vilket 
mest beror på en bra bok (se nedan) och en hellyckad weekendsemester i den charmiga kuststaden Xiamen.
Mer om detta senare. Först några av mina bästa bilder från Nanxiang, en helt bortglömt vattenstad som, precis som Qibao, går att nå med Shanghais tunnelbana. Lisa och jag var där förra veckan, åt random meat och promenerade i intilliggande Guyi garden.
Nanxiang ancient town.
Lotusar och visst grönfilter i Guyi garden. 
 
Dumplings med okänt kött, förmodligen fläsk. En gång, i Qibao, bad jag om dumplings med räkor och fick in dumplings med fläsk OCH räkor. Efter det känns det poänglöst att fråga. I put my faith in the hand of the Chinese cook. And so do Lisa. Visst är hon fin?
Dagens väder: 30 grader och svag sol.
Dagens luft: 72 (moderate)
Dagens Only in China: Jag tror att jag lägger in ett boktips här: Ola Wongs Pekingsyndromet (Ordfront). Köp, läs! Jag har sträckläst till sidan 178. Ola är en god analytiker och har förklaringar till det mesta, till exempel till varför kineserna verkar så oberörda när matkedjan Carrefours högljudda högtalarsystem kör samma Andreas Carlsson-låt på repeat. Och, jo, ofta är det I want it that way.  
 
For tourists: Nanxiang ancient town close to Guyi garden is easy to reach with Shanghai metro line 11. It's cute and worth a visit if you've already seen Qibao and Guilin park. The water town Xinchang on line 16 is bigger but harder to find, see my post here

Kommentarer

Postat av: Susanna Maria J

Publicerad 2014-09-09 14:12:18

Å dumplings är ju såå himla gott :D

Svar: Jag tycker bäst om de stekta!
Maria Svemark

Postat av: Brysselkakan

Publicerad 2014-09-09 14:43:48

Fattar ingenting men så är jag ju inte heller rocket scientist utan bara hemmafru ;-)
Fina bilder i alla fall!

Postat av: Anlaug

Publicerad 2014-09-09 16:04:14

Takk for boktipset! :)

Postat av: Anlaug

Publicerad 2014-09-09 16:04:14

Takk for boktipset! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor