En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Andas, andas och betala: Mamman handlar mat

Publicerad 2014-11-13 04:03:31 i expat,

 
Det är lätt att bli fattig, utmattad, värkbruten och trött i mössan när man ska handla mat i den här byn. Jag beställer ofta från Tescos onlinebutik, men de har inte allt vi behöver. Matmarknaden besöker jag nog fyra gånger varje vecka, minst. Det är den roliga biten av matinköpen. Jag har få en stor påse körsbärstomater för några kronor och vackra kålsorter för lika lite pengar.
Men matmarknaden räcker heller inte, eftersom en svensk småbarnsfamilj inte kan leva utan kött, creme fraiche, ägg, ost, tortillabröd, tacochips, thaisåser, burkmajs och en del glutenfria produkter.
De produkter som finns i ena butiken, säljs inte i den andra, är slut i den tredje eller kostar för mycket i den fjärde butiken, och så vidare (jag har sett glutenfria kakmixer för 130 svenska!!). De vet att de kan ta betalt för importerade varor. Jag återkommer till detta nedan!
 
En normal inköpsrunda gjordes i går och kan se ut så här:
 
Till Carrefour i Gubei för creme fraiche och andra importerade mjölkprodukter, hårspray, nutella, glutenfritt majsmjöl (bingo på femte stället, de andra hade bara majsstärkelse eller grovkornigt mjöl). Sen får man hoppas att det finns taxi utanför och att jag slipper gå en del eller hela vägen (40 min, därför är inköp av kött numera uteslutet).
 
Till Marché på andra sidan gatan för att köpa köttfärs, kyckling, ägg i kartong, ost, burkmajs, burktomater, smörgåsmargarin, skinkpålägg och bröd som smakar helt okej. De säljer kött i 100-150 grams-förpackningar och lägger bara fram fyra-åtta i taget, så jag tömmer ofta kyldisken på köttfärs. *Watch out, it's that hungry lady with a big family. Quick, hide the niu-rou-mo*
 
Till den ekologiska kvartersbutiken för att köpa orostade solroskärnor.
 
Till matmarknaden för att handla så mycket som jag orkar bära av gurka, tomater, potatis (i princip oätlig på grund av stärkelsemängden, men barnen ville verkligen ha potatis i går), äpplen, kål, pak choi, morötter, svamp, aubergine, lök, ingefära med mera.
 
Till lägenhetsområdets matbutik (jag är nu inne på inköpsrunda nummer 3 av 3) för att köpa glutenfria flingor, glutenfria tortillachips av trevligare bjudsort och grovt bröd av danskt rågbrödstyp (glömde köpa på Carrefour).
 
Vad kostar då dessa importerade/västerländska varor?
Ett paket glutenfria flingor, ca 60 svenska kronor.
Rågbröd, 40 kr.
Frukosttoast av bättre typ, 20 kr.
Majsmjöl, 60 kr.
Liten påse riven ost, 55 kr.
Tortillachipsen, 35 kr.
 
Jag tröstar mig med att vi snart flyttar till California, himmelriket för mataffärer och glutenfria produkter.
Isas svenska knäckebröd har tagit slut. Jag har därför bakat glutenfritt fröknäcke:
Mums-mums! Receptet hittade jag på kokaihop.se. Jag använde svarta sesamfrön och bytte ut en del mot phylliumfrön.
Vårt kök! Jag kommer inte att sakna gasspisen och ugnen. 
 
Men jag kommer att sakna utsikten:

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor