En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Min bucket list - och andra ord som inte existerar i Sverige

Publicerad 2014-04-22 13:27:18 i

 
 
Språk är kul. Vissa ord och uttryck kan inte översättas till andra språk. Här kommer en lista över några engelska ord som inte låter lika bra på svenska:

Brainfreeze. Du äter kall glass och får kanon-ont i huvudet av kylan.

Gridlock. Trafikstockning i en vägkorsning med trafikljus. Bilarna har inte hunnit över när det blir grönt för korsande trafik. Blockering och allmänt kaos. Tut-tut.

Bucket list. Listan över allt du vill göra innan du dör.

Pay it forward. Ännu en filmtitel. Någon är snäll mot dig, du är snäll mot någon annan. Vänlighet och generositet sprids som ringar på vatten.

Playdate. Låter invecklat. Vad hände med "Ska vi leka?" Men bjud mig gärna på sleep-over, housewarming party, baby shower och sweet sixteen. Vad heter en fest när man fyller 40? Fab 40?

Gated community. Ett bevakat bostadsområde omgivet av murar eller staket. Vi bor i en gated community i Shanghai (se bilden ovan), men här använder alla ordet compound när de pratar om sina bostadsområden. Enligt min översättningsapp betyder compound krigsfångeläger. Intressant.

Chaperone. En förälder eller annan vuxen som oavlönat och frivilligt följer med som extrahjälp vid skolutflykter. Min man framförde en teori om att ordet kommer från apron, förkläde. Men ett svenskt ”förklädes” främsta uppgift är väl att kontrollera att inget hångel förekommer?

På min bucket list:

 Resa mer med barnen.
Äta mer koreansk kimchi och andra, syrade grönsaksrätter.
Ta fler knäppa och konstnärliga bilder...
Klä ut mig oftare.
Rädda världen eller en panda.
Dricka mer rödvin med min faster.
 
Har jag fel eller har du fler ord att lägga till på listan? Hör av dig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor