En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Följ med till okänt-kött-restaurangen!

Publicerad 2014-08-25 09:15:27 i

Om ni följer mig på Instagram vet ni att jag ibland lägger ut bilder på okänt-kött-rätter. Dessa rätter köper vi på andra sidan gatan, på en restaurang där vi aldrig sett några européer. Maten serveras i stora kantiner av damer som inte pratar ett ord engelska och inte gärna vill förstå vår kinesiska. I dag blev jag ignorerad av en tanta-lanta när jag försökte fråga om köttet var fläsk, varpå hennes yngre kollega skriker:
- NIUUUUUW ROOOW! (=nötkött) så att hela haket förstår att de har idioter på besök.
Maträtterna är ganska oljiga och 80 procent vågar vi inte ens prova. Jag har ingen anledning att tro att det serveras hund, katt, råtta, orm eller what-so-ever, men vi orkar inte peta bort fläsklager, ben och eventuella udda inälvor.
Men det vi vågat prova, det smakar himmelsk gott! Favoriten är en kötträtt med gröna bönor och chili.
Priset är pinsamt lågt: Riset kostar 1,50 RMB (knappt 2 SEK) och maträtterna ungefär nio kronor/styck.
Detta käkade vi i dag:
Blomkål med morötter och öronsvamp, pumpa med eventuell vårlök, pak choi med okänt vitt, okänt kött med bönor, stark paprika och nötkött. Kostnad cirka 40 svenska.
Minns ni rivningskåken där jag hämtade mitt A förra hösten? De har bytt fasadfönster nu. Vi är väldigt nyfikna på vad som ska flytta in. Jag hoppas på en food court, Isa på en Forever 21 och pappan på en elektronikbutik. 
 
 
Dagens väder: Disigt och 30 grader. Gårdagens jätteåskväder hjälpte föga.
Luft: 162 (unhealthy)
Dagens Only in China: I går åt vi kvällsmat på en restaurang som lånat sitt namn av Kenny Rodgers, amerikanen som sjöng Islands in the stream med Dolly Parton. Så visst amerikanskt är det dock inte. De serverade som vanligt rätterna på kinesiskt vis, d v s efterhand som de är färdiga. Pappan och jag hade ätit upp vår mat sen tio minuter tillbaka när Isas stek äntligen kom. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor