En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

I judiska fotspår: Pyjamas, street food & busvisslingar

Publicerad 2014-08-27 15:47:18 i

 
Hongkou är inget område som turister tar sig till i första taget. Det ligger lite för långt bort ifrån de vanliga sevärdheterna. Enda gången jag varit här förut var när jag besökte art deco-mästerverket 1933, ett nedlagt slakthus. I går var jag tillbaka i Hongkou, tillsammans med min amerikanska väninna Lisa (som råkar ha connections både till Genarp och Harlösa...) I fler timmar promenerade vi runt i det område som fungerade som tillflyktsort för judar före och under andra världskriget.
Häng med!
Shanghai i ett nötskal: Nedgångna hus och Pudongs skyskrapor i bakgrunden. Huset till höger blir 632 meter högt. 
 
Shanghai Jewish Refugees Museum. Välskötta utställningar, trevlig guide som talade perfekt engelska. Tredje våningen i synagogan hyser en utställning om förintelsen.
 
Här ska de snart sätta upp en vägg med namnen på de 40 000 judar som fick skydd i Shanghai. 
 
Om de här husen hade legat i New York eller London hade de varit tip-top-renoverade och superdyra. 
Ljuvliga små tvillingar!
 
 
Fågeln i buren sa: Nihao! (hej) och busvisslade (efter Lisa, tror jag). 
 
En f d teater i art deco-stil. Icke-renoverad och bortglömd. Har jag sagt att jag ska bli turistminister i Kina i mitt nästa liv?
Dagens lunch, 7 kronor! Nudlar med sesam- och jordnötssås, picklad jag-vet-inte-vad och okänt kött ("random meat", låter roligare på engelska).
....som vi åt på kanten av en avstängd damm utanför en park...
...och i parken fanns minnesstenen ovan.
Vi följde en promenad i en fantastiskt detaljerad guidebok som Lisa hittat. Här har vi kommit till Xiahai-templet.
Bakgatorna i Hongkou är enormt färgrika, livliga, slitna, kinesiska. Så som Kina borde se ut i James Bond och Mission Impossible-filmerna. Fisken i marknadens fiskstånd var så levande att den hoppade upp ur frigolitbaden. Vi väckte försäljaren, så att hon kunde håva upp firren från golvet. 
Och givetvis får ni en bild på en sovande kines, också!
Dagens väder: 25 här på kvällen. Mulet.
Luft: 94 (moderate) 
Dagens only in China:  Vi såg en snubbe i pyjamas och guldkedja. Klockren outfit en onsdagseftermiddag i gatuvimlet.
For English speaking tourists: This is a text about the former Jewish area in Hongkou district, Shanghai. It's easily reached by metro line 12, Tilanqiao station. 
 

Kommentarer

Postat av: Lars

Publicerad 2014-08-27 16:56:40

Jättefina bilder. Kul att läsa om era äventyr.
Man blir lite avis!

Svar: Tack Lars! Du & döttrarna hade gillat Shanghai! Ha det gott!
Maria Svemark

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor