En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Bildextra: Så firar man sin 10-årsdag i Shanghai

Publicerad 2014-06-03 02:49:52 i

Nätet svajar ofta här och man vet inte riktigt varför. Det har inte gått att använda google på flera dagar. Min Skype har inget ljud. I går funkade inte blogg.se alls, för första gången sen jag startade bloggen.
Därför kommer här en snabb genomgång av Isas födelsedag!
Det finns sämre städer att fylla 10 i!
Vi åkte tunnelbana. Ganska fullt trots att det inte var rusningstid. Alla var nämligen lediga på grund av Dragon Boat Festival. 
Vi tog en cool bild vid en reklamskylt.
Så här såg hon ut som nyfödd. Baby med kyllingaben. 2880 gram. 
Nu har hon alltså fyllt 10 år. På önskelistan stod en shoppingtur till Forever 21 i sällskap av mamma och pappas kontokort. Jag kan väl erkänna att jag också hade pengar som brann i fickan efter att jag jobbat åt Isa på Market Day och tjänat 19 kr. 
Jag tror att jag ska starta en ny fotosamling: Okända människor som petar Isa i håret. 
 
Efter Nanjing road ville Isa åka till Pudong och till kvarteret där vi bodde på lägenhetshotell under vår första månad i Shanghai. Hennes favoritrestaurang är "Hålet i väggen", en kinesisk food court där man kan få god buljongsoppa med kål, risnudlar, lotusrot, lustiga svampar och annat. Tyvärr hade "Hålet i väggen" fått stänga och förvandlats till... ett riktigt hål i väggen. 
Plan B: rullbandssushi.
Sen åkte vi hem till resten av familjen och gjorde gottepåsar som Isa ska ge till sina klasskamrater i dag. 

Kommentarer

Postat av: Mhk

Publicerad 2014-06-03 07:56:55

Grattis sötaste 10-åringen 🌺

Postat av: pernilla

Publicerad 2014-06-03 08:20:05

hört ända till Sverige från maken som också led av urkass nät igår:
årsdagen av massakern på Himmelska Fridens torg var anledningen
Återigen; vad härligt att följa med på era Shanghaiäventyr!
kram

Svar: Ojdå! Och tack!
Maria Svemark

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor