En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

China detox i tio punkter: Snart måste jag anpassa mig

Publicerad 2014-06-13 03:45:21 i

Hej och hå, då kör vi ytterligare några dagar i Shanghai. Snart tar bloggen time-out, för lantisen ska hem till myllan och skogen.

Vi får se om jag lyckas anpassa mig.

Några punkter som jag helt spontant känner att jag nog kommer att få jobba med:

1. Det kommer att kännas fattigt att ha övernattande gäster utan att högtidligt behöva registrera dem hos myndighetsutövade instans inom 24 timmar .

2. Våga Väga Willys! En dag per vecka ska det näthandlas. Utöver detta kommer jag att gå/ta taxi mellan City Gross, Bondens marknad, ICA och Coop för att få ihop mat till mina barn. Creme fraiche på ett ställe, frukt på ett annat, ägg och kött på det tredje. Tre-fyra gånger/vecka. Annars kommer det inte att kännas som på riktigt/hemma i Shanghai.

 
3. Ursäkta, har ni inga stämplar på det här stället? Och ni kallar er en riktig POST? Inte? Nähä. Hejdå, då.

4. Jag svär inte! Jag lagar mat. Har jag inte gasspis här? Nähä. Låt mig svära ändå. Det går för f*n inte att woka utan att svära. ELDSVÅDA!

5. Luftföroreningsappen visar: 12. Så trist. Då kan jag inte klaga på det. Får jag svabba balkongen? Gjorde jag det i förrgår, sa du? Oj, då är det dags igen! 

6. Tuuuuuuuuuuut! Det var ju himskans vad folk håller avstånd här på E22. Här finns det plats till fler. Jag kör om dig på höger sida nu, ni-hao!!!

7. Pappa, kan du rycka i datorsladdarna? Nätuppkopplingen är på tok för snabb! Hm, var var jag nu. ”Inte googla Himmelska frid....” ”Inte googla....” *Tvångstankar* *Paranoid* 

8. Jag kan se, jag kan se! Färger! Blå himmel, solljus! Aaaaah! Jag kan andas! Jag kan dricka kranvatten! Jag kan sortera sopor!

 
9. På grönsaksmarknaden på stortorget: Wo yao yi ge pinguo...Javisst, ja, jag är i Trelleborg nu. Gi’ mi’ eebbled, påggadrüll!

 

10. Har ni inga läxor, barn? Vad gör vi nu, då? Vi kanske ska börja skissa lite på Market Day 2015? Diskutera alternativa energikällor? Practice our Mandarin? Inte?

Bli inte förvånade om ni får följande sms:

SMS: Hej, kommer strax. Blev fast i affären. Fascinerande. Det går att läsa innehållsförteckningarna. 

SMS 2: Hej, kommer strax. Jag ska bara packa klart cykeln.

 
InstaWeather: Jag är i TRELLEBORG. 14 grader, regn. #hatasvensksommar 

Mejl: Hej, skolan! Jag har inte mottagit mina dagliga fyra-fem mejl från er. Vad har hänt? 

Mejl 2: Hej, mamma! Oj, detta var ett onödigt mejl. Vi bor ju ihop. Puss & kram.

 

SMS: Hej jobbet, jag blir sen. Hissen stod still på 18:e våningen, killen som skulle leverera vatten var försenad, kille som skulle laga läckan i köket pratade bara kinesiska och jag hittade ingen taxi. Nä, jag bara skojar. Jag vet att jag inte är i Shanghai längre. Ärligt, jag sitter fast på E22. Någon idiot höll inte avstånd och körde om till höger. 

Kommentarer

Postat av: Magnus

Publicerad 2014-06-13 06:15:59

Diggar bilden som jag gissar är från magasinet i smyge...där hade vi vår bröllopsfest...åh vad vi längtar. 10 dagar kvar för oss...

Svar: Imponerad! Naturligtvis är bilden tagen från magasinet i Smyge! Ivar var ilsken som ett bi över sin inställda sleepover (!!?) igår så jag tröstade honom faktiskt med att C:s familj säkert vill möta upp oss för en glass i Smyge i sommar.
Maria Svemark

Postat av: Jessica

Publicerad 2014-06-13 06:40:57

Underbara bilder! Ni ser ut att ha haft det jätte bra =)

Svar: Tack snälla för att du kikade in! Vi har haft det jättebra, men det är helt klart en galen vardag med en del utmaningar! Må gott!
Maria Svemark

Postat av: Ann

Publicerad 2014-06-13 08:42:20

Hahahahahahahaha!!!!!!!' Snart ses vi! Vi längtar så...

Svar: Jag längtar också! Kram kram kram!
Maria Svemark

Postat av: pernilla

Publicerad 2014-06-13 10:22:51

ha en underbar sverigesommar! Jag njuter fortfarande av mina två bästa basicnöjen här hemma; frisk luft och kranvatten!

Åker tillbaka till SH om en vecka för en sista dos av Kina innan heeela flyttlasset drar hemåt gen.

Svar: Välkommen tillbaka till SH! "Basicnöjen", vilket bra ord! Kram och ha en underbar sommar!
Maria Svemark

Postat av: Longevity - en blogg om hälsa

Publicerad 2014-06-13 19:41:14

Hahaha jag älskar dina inlägg! Nu är jag kanske lite lat som inte orkar leta efter information i bloggen men vad gör du i Kina och hur länge skall du vara hemma i Trelleborg?

Svar: Hej Madde! Informationen står nog gömd någonstans, men eftersom jag vet att du har mycket att stå i ska du få snabbresumén: I Kina tar jag hand om barnen, pluggar och bloggar. Vi hamnade här p g a min man, som blev headhuntad till ett amerikanskt bolag. Jag jobbar egentligen som veckotidningsreporter och kommer hem för att jobba i sommar. Jag har min familj i Trelleborg men "hem-hem" ligger någonstans i mellersta Skåne. Ha det gott!
Maria Svemark

Postat av: eastcoastmom i Connecticut

Publicerad 2014-06-14 01:27:40

Flyttar är kul. Om ni fått rätt dos av Kina är det nog bra att flytta vidare... Vi har flyttat fem gånger över Atlanten, tror det räcker nu.

Hälsningar från Connecticut

Svar: Håller med dig: Flyttar är kul & nyttigt! En sak man definitivt lär sig på vägen är att leva i nuet! Ha en skön helg i Connecticut!
Maria Svemark

Postat av: Anneli

Publicerad 2014-06-14 07:53:05

Vilket härligt inlägg!

Det är så nyttigt att bo i olika världsdelar då det verkligen ger perspektiv på livet från så många olika vinklar, och allra bäst är det för våra barn som får växa upp som världsmedborgare :-)

Ha det så underbart i Sverige!

Mvh, Anneli

Postat av: Robex Lundgren

Publicerad 2014-06-14 09:22:00

coola bilder

Postat av: Longevity - en blogg om hälsa

Publicerad 2014-06-14 09:36:17

OK, då är jag on track så att säga :-) Hoppas hemresa och annat går bra och att du får kul på jobbet :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor