En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Känsliga läsare varnas: Äckligare än såhär blir det aldrig på min blogg

Publicerad 2014-06-04 14:37:58 i

Har ni lagt märke till att jag aldrig publicerar äckliga bilder?
Jag har medvetet valt att inte lägga in bilder av sådant som kan uppfattas som stötande, otäckt eller räligt, på ren skånska. Jag är själv känslig. Jag gillar inte otäcka bilder på till exempel kvällstidningarnas hemsidor eller vänners facebook-loggar.
Dessutom tycker jag inte om att sprida en äcklig bild av Kina. Mitt Shanghai är inte speciellt äckligt. Det är stökigt och utmanande, men den som vågar att investera lite av sin egen glädje och upptäckarlusta i den här stan får mycket tillbaka.
Men i dag tänker jag göra ett undantag. Varför?
För att jag, rent professionellt, vill se hur besöksstatistiken förändras av att jag publicerar bilder som jag personligen tror kan uppfattas som stötande.  
Detta blir en engångsföreteelse. Hädanefter, bara roliga bilder igen. Jag lovar!
Ni som inte vill eller tål att se döda djur med huvudet kvar och djur på cirkus kan alltså sluta att titta här. 
Jag är så van vid kycklingfötter, sprattlande fiskar utan huvuden, paddor i bur och levande krabbor med bundna klor att det numera inte gör mig förvånad.
Levande höns var länge förbjudet efter fågelinfluensan. Jag har sett tillfälliga slaktstationer i French Consession, men aldrig på "min" matmarknad. Jag har ingen anledning att tro att man äter hund och katt i Shanghai. 
En sak som man snabbt lär sig i det här landet är att de ofta finns en logisk förklaring bakom många underliga företeelser. Kinas historia är kantad av katastrofer och elände. Kineserna vet vad det innebär att gå hungriga. Det här landet hade inte fungerat om alla bara åt benfri filé och kastade resten av kycklingen.
Och att djuren ofta är hela vid försäljningen, eller till och med lever, det har naturligtvis en hygienisk förklaring:
Om jag bara ser en bit kött, hur ska jag veta var köttet suttit och var det kommer ifrån?
Ju färskare fisk och ju färskare skaldjur, desto bättre.
Tänk på det, nästa gång du står vid köttdisken och ska välja kvällens grillat!
Jag beställer en del av vår mat och våra förbrukningsvaror online. Detta är vad som möter mig om jag söker på kyckling. Nej, jag beställer inte kylling av det här slaget. Jag äter heller inte grejer som sjögurka eller maneter.
Jo, du ser rätt: Fåglar på spett. Qibao är ett område dit få utländska turister hittar. Men det är helt tydligt att många kineser åker dit för att äta sina specialiteter...
 
Här torkar vi kläder och....ankor? Bild tagen i Qibao. 
Wild Animal Park i Shanghais utkant har en show som är så politiskt inkorrekt att man....baxnar. 
En helt vanlig dag på min matmarknad. 
Bild som jag inte tog med i inlägget om Science and Technology Museum.
 
Så, nu kan ni öppna ögonen igen, ni som inte ville titta!
Kommentera gärna! Vilken bild är värst? Var går din gräns? Jag är nyfiken på era reaktioner!

Kommentarer

Postat av: Louise Björck

Publicerad 2014-06-04 14:48:49

Slickepinnsfåglarna är lätt äckligast!

Svar: Tack för synpunkt! Jag önskar att jag kunde ta hem doften av stinky tofu! Det är värre än alla synintryck!
Maria Svemark

Postat av: Paula Stråhed

Publicerad 2014-06-04 14:58:28

Härligt att få se " real life" bilder! Lite spännande när "det räliga" visas😜. Nyttigt för barnen att få se vad de äter istället för att få maten inslagen i en fritering... Frågan är bara om dom vill äta det när man t.o.m kan se fötter och näbb?!😝
Kram🐔🐩🍴🍤
P.s Har hört att nosen på chiuauan ska vara riktigt krispig och god😳

Svar: Åh nej, inte chihuahua! Min tjeckisk-peruanska granne berättade att de äter marsvin i Peru! Barnen får inte mat där man kan se huvud osv. Ivar är ganska härdad efter att han gick hemma med mig i höstas, men de andra två har fortfarande svårt att passera en kött- och fiskavdelning på marknaderna utan att fälla kommentarer om att det är "äckligt". Jag är väldigt rak mot dem: "de vill veta vad de äter och de vill att det ska vara färskt." Punkt slut.
Maria Svemark

Postat av: Sara

Publicerad 2014-06-04 15:53:02

Hej!
Jag tycker endast den med Cirkusen är läskig eller stötande. Möjligtvis den Uppstoppade kalven med, men egentligen inte. Resten är ju bara mat! Säkert god mat. Fåglarna på pinne är väll inte värre än vår grilladekyckling på Ica? Om det är utrotningshotade vilda fåglar är det dumt, annars ser jag inga problem. Snarare är det ett problem att många i vårt samhälle här har tappat kopplingen mellan te.x. fläskfilén i kyldisken och den levande grisen. Det är ju bra att veta vad man äter. Om man inte klara det ska man kanske inte äta kött? :) Fin och intressant blogg!

Svar: Tack snälla du! Helt sant! Jag hörde ett intressant resonemang: Man ska bara äta det man själv kan döda. Låter klokt och inte helt svårt att leva upp till! Jag skulle aldrig kunna döda en fågel, gris eller ko, men jag metar och skulle nog kunna panga på ett vildsvin om jag fått chansen...De gräver upp vår tomt i skogen!
Maria Svemark

Postat av: Goa

Publicerad 2014-06-04 20:51:08

Ah, smaken är som baken säger väl ni svenskar! Jag finner det inte alls stötande. (Fast synd om lilla björnen förstås.)Alla har vi olika vanor o seder och jag tror absolut att jag skulle gilla det mesta. Gillar ju baggpung o fårskalle liksom ;)
Puss på dig min sköna böna <3

Svar: Haha! Baggpung, nåja...Puss puss!
Maria Svemark

Postat av: Monica M

Publicerad 2014-06-05 15:31:00

Bara björnen på cirkus stör mig. Jag vet ju att kineser måste äta allt som går på fyra ben eller flyger - utom bord och stolar och flygmaskiner.
Det äckligaste jag sett på en kinesisk matmarknad är det olika sorterna av levande larver; där går min gräns. Men jag har ätit både nykokt och torkad silkesmask....

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor