En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Sista veckan: Same same but sometimes very different

Publicerad 2014-06-12 04:27:47 i

Någon som vet varifrån uttrycket Same same but different härstammar?
Jag inbillar mig att det kom till Sverige när Thailand blev ett populärt resmål bland svenskar. 
Minstingen har snappat upp detta same same och använder det i tid och otid, i helt fel situationer.
Men jag tror att bilden nedan funkar ganska bra som illustration till när uttrycket faktiskt, så att säga, make sense:
Terracottakrigarna har olika ansikten. Det ser även Iphoto. 
Mitt liv just nu är mycket same same but different. Precis som hemma i Sverige hägrar skolmaskerader, field days (vattenlekar), skolkonserter och klassfester, både på dagtid och kvällstid. 
Föräldrarna förväntas komma till en del av festerna på dagtid. (Jag "har inte sett" mejlet där föräldraföreningen ber föräldrarna i fyran att leverera mat till femmornas avslutningsfest...)
I Sverige gick vi till skolan. Tre minuter upp för backen.
Här innebär varje skolbesök en transportsträcka tur-retur på 40 min-2 timmar, beroende på när och om vi hittar taxi eller om vi måste ta lokalbussen. Extra omstädligt de dagar då jag måste till skolan två gånger, "en gång var jag där två gånger".
I går slog vi någon sorts farlighetsrekord. Inga bilbälten i baksätet, chauffören körde med ryckiga rattrörelser mellan bilarna, genade i kurvorna, tutade var femte meter för att få folk att flytta sig och ringde upp en kompis som han skällde ut. När han började sms:a uppe på Yan'an elevated sa jag faktiskt åt honom att sluta. *Heja mig!*
Klassfesten vi kom till var också very different. En kinesisk-grekisk familj har en dotter i Jens klass. De bjöd in hela klassen med familjer till sin grekiska restaurang, för att avtacka läraren som nu flyttar tillbaka hem till USA. Föräldrarna hade hyrt in en clown som gjorde ballongfigurer till barnen. Mycket uppskattat! Och vi vuxna uppskattade vinet och maten - vindolmar, grekisk sallad, hamburgare, fruktsallad, spenatpiroger, lammköttbullar, bröd, kyckling och friterade bläckfiskringar. Mums!
 
Bye, Mrs Williams! Barnen hade gjort en kopia av en känd Kandinsky-tavla. En cirkel för varje barn. 

Adressen till Greek Taverna Milos i Former French Concession: 
No. 1 Yueyang Lu, near Dongping Lu, Xuhui District, 徐汇区岳阳路1号(近东平路)
 

Kommentarer

Postat av: Magnus

Publicerad 2014-06-12 05:57:12

Aha - det var ni som hade party på greken. Vi var uppe på terassen Hai by Goga som ligger vägg i vägg - om ni inte varit där är det definitivt värt ett besök!!

Svar: Det var en underbar upplevelse för oss Changningare att komma till French Concession en vardagskväll! Det får bli Hai by Goga i augusti!
Maria Svemark

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor