En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Xi'an weekend: Been there, done that, took the photos

Publicerad 2014-06-09 06:47:00 i

 
Pappan till barnen fyllde 40 i helgen och hade önskat sig en resa till Xi'an, nio-miljonersstaden som blivit världsberömd på grund av den enorma terracottaarmén. Bra idé, tyckte jag, som varit i Xi'an förut (1992) men inte har några direkta minnen därifrån. Jag blev nämligen sjuk.
 
 
Att besöka Xi'an och terracottaarmén är såklart ett must do när man är svensk i Kina. Armén upptäcktes 1974, samma år som vi föddes. Några bönder skulle gräva en brunn men hittade istället en 2 200 år gammal statyarmé av lera. Hela armén är långtifrån uppgrävd och det är heller inte den kejsargrav som armén tillhör. Ovan den mest kända sal 1, av 3. Ni som är gamla trelleborgare: Tänk er gamla tennishallen (den vid Gunsans) gånger 30, så hamnar vi nog rätt. 
 
1992 besökte jag Beijing och Xi'an tillsammans med mina föräldrar och min lillebror. När min bror kom tillbaka till Beijing några år senare kände han inte igen sig: Stans första och enda McDonalds var riven, istället var hela Peking nersölat med hamburgerrestauranger.
Can't wait att visa honom, och våra föräldrar, bilderna från dagens Xi'an. Som sagt, mina minnen från -92 är väldigt vaga, men jag har bestämt för mig att vägen utanför goose pagoda (64 m) var en dammig och oasfalterad moppe- och cykelväg (tänk Indien). 
...inga pampiga boulevarder eller...
...nybyggda jättegallerior i gammaldags, kinesisk arkitektur. De öppnade enligt vår guide för fyra år sedan! Heder åt Xi'ans styrande som valde en arkitektur som inte helt sabbar känslan runt den 1 300 år gamla pagodan.
En fördel med att pappan ofta bor på hotell är bonuspoängen, hurra! De räckte till två nätter på Sheraton. Första kvällen åt vi grillbuffé på takterassen. Ivars betyg: Detta var min bästa dag. Kan vi äta här i går?
Vad åt han som var så fantastiskt? Tre franskbrödbullar och ett äpple.
Killarna deltog i diverse tävlingar och Jens vann en vinare till pappan genom att dricka upp en cola snabbt. #turist
Xi'an city wall, en höjdpunkt! Trettio grader och ingen skugga, men ändå helt obeskrivligt härligt att bara gå och gå och gå på en nästan folktom mur, inte stoppa och bara slappna av och titta ner på sina egna fötter. Skulle jag bete mig så i Shanghai skulle jag vara överkörd och platt inom 15 sekunder. Många hyr tandem/enpersons-cyklar på muren. Bra idé, men tyvärr fick vi inte ihop ekvationen med 10-årsgräns och för stor cykel åt 10-åringen. 
Här befinner vi oss på den så kallade muslimska marknaden. Ivar iakttar några pensionärer som bryr sig mer om att spela spel än att serva turister som vill köpa trummor och maskeradkläder.
 
Barnen blev som vanligt beundrade. 
Street food.
Nudlar med sesam- och jordnötssås, tror jag. Jättegott!
Arg snubbe med köttspett: Hey!! Du tog mitt vatten! 
...40-åringen som sammanfattade helgen såhär på sin Facebook-logg: "Mer kinesisk men mindre jobbig än Shanghai, kanske för att den bara är 9 miljoner invånare:-) eller för att det kändes lättare att prata engelska med folk än vad det är i Shanghai. 
Natt-tåget dit var en höjdare, sparade tid gentemot flyget genom att resa helt på natten och vakna upp vid destinationen. Tyst och skönt var det också, inte som de jag åkt förr."
Kunde inte sagt det bättre själv.
Andra Must Do:n som vi besökt hittills: Chengdu med pandorna, Leishan Buddha och Emei Shan, Nanjing, Hangzhou, Suzhou, Hong Kong och turistön Hainan. Kvar har vi Beijing och en rad natursköna platser som Avatar-bergen och Yellow mountains, minoritetsfolken i Yunnan, Tibet, isskulpturerna i Harbin och en Yangtze-kryssning. Men vi bör väl ha något kvar att uppleva som pensionärer?

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2014-06-09 10:25:58

Va härligt du skriver! Och vilken häftig upplevelse. Skulle gärna kika på de där statyerna.. det är ju helt galet att några har gjort dessa...
/Malin
malinedlund.blogg.se

Svar: http://www.mittensrike.se/shaanxi/xian/terrakottaarmen/Hej Malin! Tack för att du kikade in! Ja, det var verkligen en man med storhetsvansinne som lät 700 000 personer jobba med detta gravprojekt, i 40 år! Se mer info på länken ovan! Må väl!
Maria Svemark

Postat av: Anette

Publicerad 2014-06-09 11:54:11

När jag ser dina bilder förstår jag att jag måste besöka Kina under min tid i Asien.
:)

Svar: Tack för att du kikade in! "Din" stad är så mycket mer fylld av kultur och äkta upplevelser, men naturligtvis ska du till Kina! Har släktingar som gjorde en kombo Beijing-Xi'an-nattåget till Shanghai-Suzhou. Bra mix! Av alla platser gillade de Xi'an bäst! Må gott!
Maria Svemark

Postat av: Wilhelm

Publicerad 2014-06-09 12:49:05

Skitcoolt!!

Svar: Åh, tack! Ja, coolt! Men Taj Mahal är coolare än terracottaarmén, om man gillar gravmonument!
Maria Svemark

Postat av: Katta

Publicerad 2014-06-09 13:38:35

Fin blogg du har :) Kram!

Svar: Tack, snälla du! Välkommen tillbaka!
Maria Svemark

Postat av: Tess

Publicerad 2014-06-09 14:27:21

Härligt :-) Var också i Kina en gång. I april 2008. Vi besökte Beijing och Hainan.

Svar: Härligt! Vad tyckte du om Hainan? Vi besökte ön några dagar i januari i år. Jag undrar hur ön kommer att förändras under de närmaste åren: De verkar räkna med en turistinvasion från Ryssland. Ändå finns det så mycket som inte fungerar där, inom turismindustrin. Vi bodde på ett fem-stjärnigt hotell som inte kunde arrangera utflykter! Tack för att du kikade in!
Maria Svemark

Postat av: Robex Lundgren

Publicerad 2014-06-09 15:22:04

fränt

Postat av: Emma Grann Fotografi

Publicerad 2014-06-09 15:31:48

Så häftigt!!

Postat av: Clara

Publicerad 2014-06-09 18:47:22

Åh va kul! Det är bara saker man måste se och få uppleva! :D

Postat av: Tess

Publicerad 2014-06-09 19:28:54

Vi bodde här http://www.marriott.com/hotels/travel/syxmc-sanya-marriott-yalong-bay-resort-and-spa/ och där funkade allt väldigt bra, men de var riktigt dåliga på engelska. Väldigt många ryska turister där redan när vi var där. En del amerikanska också och så vi från Sverige då :-) Här lade jag upp lite "dagbok" och bilder från min Kina-resa. http://highlandertess.blogg.se/2011/august/ Det är hela månaden för det är som sagt flera inlägg utspridda över den månaden :-)

Svar: Tack, Tess! Kul att se! Sen älskar jag ju förstås duken som du hittade hos dina föräldrar! Må väl!
Maria Svemark

Postat av: Vesna - Fotograf i Jönköping

Publicerad 2014-06-09 19:40:11

ååh va roligt.. kina är så underbart!

Postat av: Agneta

Publicerad 2014-06-09 20:14:27

Underbart rolig trevlig läsning. Kram

Svar: Tack snälla du och kram tillbaka!
Maria Svemark

Postat av: Sofia

Publicerad 2014-06-09 20:53:18

Fina bilder :-)

Postat av: Mohammedi's | Art, model & designer

Publicerad 2014-06-10 01:41:09

häftigt

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor