En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Market Day i fyran: Isa säljer bling-bling

Publicerad 2014-05-28 14:26:00 i

Har du hört talas om Bling Bling by Isa? Inte?
Lägg det på minnet.
Det är Isas företag. Isa fyller tio år på måndag. Men vänta några år. Då är hon garanterat världsberömd inom nageldekorationsindustrin. Het bransch.
Bling Bling by Isa hade lansering på skolans Market Day i dag. Barnen i fyran (motsvarar svensk trea) har haft cirka en och en halv månad på sig att göra allt från grunden till färdig produkt, det vill säga hittat på en bra sak att sälja, funderat kring målgrupper, skapat en förpackning, en sales pitch, en annons, en mässmonter och gjort budget. De har också haft anställda (lön: 6 kr/tim), förhandlat med investerare (=jag) och skattat (10%, går till välgörande ändamål).
De andra fyrorna på Market Day sålde korv, knäckklubbor, läsk, science kit, snack bags, svenskt godis, armband, nyckelringar, bokmärken, leksaksbilar, slajm, hamburgare, popcorn, knäppa foton, koreansk sushi, skateboardkurs, Mina vänner-bok, lyxig penna, lera, kakor med mera. Fantasin har inga gränser!
 
Isa gjorde en nätt vinst och i kväll har vi fått våra löner:
Ivar 3 kr
Jens 1,50 kr
(De la ihop sina löner, "så att vi kan köpa MYCKET Lego")
Pappan 2 kr (han lär flyga på en ny förmånsbeskattning)
Mamman 19 kr (jag tror att jag fick avdrag på lönen för att jag tog kaffepaus och hängde för mycket med snackbag-försäljarna från Höganäs)
 
Isa undrade om jag ville ha tillbaka pengarna som jag investerade i nageldekorationer.
Vad svarar man på det?
 
Boel Olsson Litström och Ludwig med oemotståndliga snack bags. 
 
 

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2014-05-29 01:15:55

Historien upprepar sig, minns när Tom gjorde detta i klass 3 i Brasilien, det var ett himla knåpande... se inlägg: http://evaydergard.blogg.se/2010/may/sugror-och-kylklampar.html
samt
http://evaydergard.blogg.se/2010/june/cartorio.html

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor