En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Sleeping beauties: God lunch & sov gott!

Publicerad 2014-05-20 04:20:15 i

Jag har försökt få svar på varför kineserna sover överallt och när som helst, men har inte fått något vettigt svar. Kanske är svaret helt enkelt "för att de kan".
I Shanghai verkar det vara socialt accepterat att sova på arbetstid. Om jag går ner på matmarknaden efter lunch kan jag vara ganska övertygad om att åtminstone halva gänget sover middag. Som den här snubben:
Wake up, Mr Sleepy! I would like that salladsblad you're sleeping on!
 
Märker han om jag går iväg med 50 vita rosor? 
 
 
Bilden är egentligen för suddig för publicering. Men lägg märke till handen till höger!
 
"På vilken hylla la jag de gröna blyertspennorna? Jag får nog sova på saken."
 
Och där sitter du och sover i vår entréhall. *Säg inte att han saglar, också.*
 
Från Qibao, i vintras. Tröttsamt att vänta på att tvätten torkar i fyra plusgrader.
 

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2014-05-20 08:26:14

Haha! Bilden med mannen som sover bland grönsakerna är underbar!

Svar: Han har kanske en nyfödd baby hemma, ha ha ha!?
Maria Svemark

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-05-20 12:03:16

Så himla kul!! jag har sett många i möblerna på IKEA också...
Men han som sover mitt i grönsakerna är ju underbar!!!

Svar: Tack snälla!
Maria Svemark

Postat av: Nora

Publicerad 2014-05-21 08:12:38

Haha gud vad underbart! Skulle dock inte vilja köpa de grönsaker mannen högst upp sover på. ^^'

Svar: Hej Nora! Matmarknaden ÄR ett underbart ställe! Man skulle ju helt automatiskt tro att det springer råttor där, men det enda lösspringande jag sett i hallen är en katt - som bajsade i kattlåda! Jag är inte helt säker på att grönsakerna är varken ekologiska eller fria från armsvett, fniss! Men vi har aldrig blivit sjuka av grönsakerna, och de smakar himmelskt!
Maria Svemark

Postat av: Maskeradgalningen

Publicerad 2014-05-22 11:11:54

Alltså... jag dör...
Mannen som sover i salladen.
Jag skrattade faktiskt högt.

Svar: Haha! Tack, så snällt sagt!
Maria Svemark

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor