En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Svensk fika: Provocerande äpplekaka

Publicerad 2014-05-24 08:31:18 i

Nu ska jag ställa en provocerande fråga: Finns det någon som äter kakor år 2014?
I onsdags bjöd jag hit en granne på kaffe. Familjen härstammar från Tjeckien och Peru. Eftersom vi kommer från helt olika kulturer ville jag bjuda på något äkta svenskt. En FIKA, helt enkelt. Swedish coffee and snack/something sweet/sandwich/smoergasbord without the table.
Jag bakade kladdkaka och en äpplekaka som vi i min familj döpt till Gudruns äpplekaka med knapertäcke.
Men tror ni att våra gäster ville fika? Näppedinäpp. Barnen byggde Lego och inventerade PetShop-lagret. Mamman är nätt och söt som en docka. Jag borde räknat ut med lilltån att hon inte äter äpplekaka bakad på riktigt smör.
 
Hur gör ni när ni ska bjuda nya vänner på fika? Vad är typiskt svenskt? Kommentera gärna. Jag är nyfiken.
 
Här kommer ursprungsreceptet till Gudruns äpplekaka, som utan problem kan bakas på glutenfritt mjöl. Jag hade inte kardemumma hemma. Jag kryddade istället med kanel och ingefära. Jag ersatte 1 dl av det glutenfria Jyttemjölet med rent havregryn. Jag minskade även mängden smör och hällde i ca 1-2 msk fransk passionsfruktssirap.
 
 
Gudruns äppelkaka 
 
6 pers
 
5-6 äpplen
1 msk mald kanel
1 msk mald kardemumma
 
Till "taket":
200 g smör
2 dl socker
3 dl vetemjöl
 
1. Värm ugnen till 175 grader.
2. Skala, kärna ur och skär äpplena i klyftor. Krydda dem väl (lägg t ex i påse och vänd runt, så fördelas kryddorna jämnt över klyftorna). Lägg äppleklyftorna i en form.
3. Blanda snabbt ihop degen. Lägg deg över äpplena och bred ut med t ex vattensköjd spade, så att det täcker helt.
4. Grädda mitt i ugnen tills kakan fått vacker färg. Det tar ca 35 min.
 
Servera med vaniljglass!
Den i svenska fikasammanhang obligatoriska kladdkakan och bären som vi hittat i fruktaffären.
 
Danska smörkakor av märket ovan ser vi i nästan varje mataffär! Helt OK när man inte varit hemma i Skandinavien på nio månader. Jag längtar till och med efter delicatobollar. Nä, förresten, det gör jag inte. Men en seg maräng med insprängd choklad och/eller polkabitar hade suttit fint i lilla magen. Och citronmarängpaj. 
 
 

Kommentarer

Postat av: Longevity - en blogg om hälsa

Publicerad 2014-05-24 23:29:09

Typiskt svenskt är att dricka en slät kopp för att alla bantar eller köpa en almondytårta ;-)
Förutom jag då förstås som gärna överdriver höhö

Svar:
Maria Svemark

Postat av: Eva

Publicerad 2014-05-25 19:23:52

Ohhhhh vá gott det ser ut !!!!!
Jag känner absolut igen det härifrån NC.
Det är väl så att "fika" är väldigt svenskt...
Här är man "all set" bara det finns Coke hemma när Am kommer på besök, vanlig, zero och diet. Då är man garderad.

Svar: Tack Eva! Och tack för dina kloka mail, som jag läser om och om igen! En amerikansk mamma berättade en kul skillnad mellan SF Bay Area och norröver (mot Seattle och Oregon): I SF är en coke en läsk, d v s "What kind of coke would you like?" "I'd like a ordinary Coke/I'd like a Sprite". Annars heter det "pop". "Would you like a pop? Yes, I'd like a Coke." Ja, nå'nting i den stilen. Här heter det "ke'le".
Maria Svemark

Postat av: Brysselkakan

Publicerad 2014-05-25 21:13:44

Jo då, det där har man väl varit med om ett antal gånger! På något sätt så kan jag tycka de är rätt oförskämda som inte bjuder till när det bjuds. Har bjudit hem asiatiska kollegor till maken och de har inte ätit alls. Inte ens intresserade av att testa maten vi äter i Europa utan ska ha "sin" mat. Då kan jag faktiskt undra varför de ens kom hem till oss.

Svar: Tack för input, Brysselkakan! Svårt, angeläget och förvirrande! Jag tycker också att det är artigt att smaka! Men våra gäster var "artiga" och uppskattande på så många andra sätt: Hade med sig gulliga presenter (choklad, bok OCH blomma). Barnen är också otroligt väluppfostrade. Jag har försökt att lära mina barn att vara artiga, men svensk artighet ligger i lä i jämförelse med amerikansk/internationell artighet. Kan kanske vara värt ett inlägg, faktiskt, när jag själv klurat ut alla koder, ha ha!
Maria Svemark

Postat av: Leo

Publicerad 2014-05-26 09:23:18

Förstår att det är otacksamt när ingen äter när man ansträngt sig. Men här i Sverige kan jag ofta känna att det har gått för långt åt andra hållet. Det anses oartigt att inte äta av tårtan som bjuds TROTS att man redan tagit två bitar smörgåstårta, bullkrans och tre sorters kakor och magen står åt alla håll. True story, hände mig när jag var på ett 70-års kalas för ett tag sedan. Är dessutom en ganska liten och tunn person och då får man absolut inte tacka nej eftersom jag ju "kan" ta en bit till, jag som är så liten och fin.
Det hade varit så skönt att bara kunna säga "nej, tack" och så var det inget mer med det.

Svar: Helt sant! Tack för kommentaren. Jag har tänkt på en annan sak: De senaste somrarna har vi ofta erbjudit en kall öl, som ett lagom gemytligt och lite "danskt" alternativ till en kopp kaffe (jag är halvdansk). Egentligen ett ganska dumt beteende - gästen kan ju vara nykter alkoholist.
Maria Svemark

Postat av: Anna (Bxl)

Publicerad 2014-06-05 16:16:19

Jag tycker ändå det är artigt att i alla fall smaka en liten bit av något. Sedan är väl iofs vad som menas med artigt kulturellt betingat. Men ändå. Kan tänka mig att de gärna velat att du åt om du gick hem till dem.

Svar: Jo, jag åt när jag kom hem till dem! Kunde inte låta bli!
Maria Svemark

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor