En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Blocket the American version: Det gräsligaste jag kan hitta

Publicerad 2014-10-28 01:14:00 i expat,

 
Alla som mött mig de senaste veckorna har hört mig gnälla om vår kommande boendesituation i Californien. Att hyra hus är extremt dyrt och om pappan till barnen inte ska sitta i bilkö en timme per dag får vi nöja oss med trånga, fula hus byggda på 50- eller 60-talet. I bästa fall renoverades eländet förra året, i en stil som vi skandinaver ratade redan i början av 90-talet.
Min kompis Charlotte tror mig inte. Hon har bett mig att leta upp några fula exempel. Jag kunde nämligen inte hitta något extremt gräsligt på Trulia och Craigslist (motsvarigheten till Blocket) när hon satt bredvid mig vid datorn. Varsågod Charlotte, och ni andra! 
Överst: Gräsmattan som både vädergudarna och ägarna glömde. Det har inte regnat i området på väldigt, väldigt länge.
Vid första anblicken trodde jag att detta var en trapphall. Men det är det alltså inte! Det är en underlig mur runt en öppen spis. 
 
70-talet ringde och ville ha tillbaka tapeten.
Pojken som valde blå tapet går numera på college och jobbar extra på Taco Bell.
 
 
90-talet ringde och ville ha tillbaka sin kvastmålning i terracotta. Pssstt! Ta valven också när du ändå går förbi!
 
 
Mysigt! Men hade jag velat bo i korsvirkeshus hade jag väl stannat i Skåne?
Och min absoluta favorit...
 Tack till Niclas som tog fotot! 
 

Kommentarer

Postat av: eastcoastmom i Connecticut

Publicerad 2014-10-28 02:27:02

Ja amerikanska hus är väl sådär, i allmänhet...

Hälsningar från Connecticut

Svar: Tack för stödet, eller hur jag nu ska uttrycka det! Jag är ändå så oerhört glad för att jag äntligen ska få flytta till USA! Jag tror jag längtat sen -91.
Maria Svemark

Postat av: Brysselkakan

Publicerad 2014-10-28 11:39:28

Kan känna igen paniken... Man vill så gärna flytta men utbudet är gräsligt...
Det måste finnas guldkorn men så mycket ska spela in: skola, restid, pris, område.

Postat av: Maud

Publicerad 2014-10-28 19:16:11

Som jag sagt förut- jag är säker på att du Maria kommer ordna och fixa så att mysighetsfaktorn blir hög- oavsett grunden. I USA finns ju loppis😊 En hälsning till Charlotte också!

Svar: TACK! Hursomhelst, vi ska bo i USA! Eller hur?! Hurra! Jag ska hälsa!
Maria Svemark

Postat av: MHK

Publicerad 2014-10-29 14:01:17

Absolut. Härligt!!!

Postat av: MHK

Publicerad 2014-10-29 14:01:19

Absolut. Härligt!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor