En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

3:2:2-metoden: Kejsare Qins hämnd slår till

Publicerad 2014-09-23 07:07:56 i expat,

Vad kallar man Montezumas hämnd i Kina? Kanske kejsare Qin Shi Huangdis hämnd?
Kejsaren var en grym man med storhetsvansinne. Det var han som lät bygga terracottaarmén som ett gravmonument åt sig själv.
Nåja. Vi har peppar-peppar inte blivit magsjuka förrän nu. Jag har nog ingen enskild maträtt att skylla på. Jag gissar att en liten mammamage inte klarar mer än en vecka med den ojämna 3:2:2-metoden, det vill säga tre dagar med sallader & annan nyttig mat, två dagar med lite mat (jag blir proppmätt när jag får picklade grönsaker i mig) och två dagar med Big Mac & Co. respektive en hel söndagspizza.
Möjligen fick kallsupen i inomhuspoolen det hela att tippa över (det är inte lätt att simträna pojkar när man själv aldrig lärt sig crawla eller simma fjärilssim).
Tur i oturen att jag ändå inte skulle gå ut i dag. Stan har tyfonvarning klass 3 av 5 och skolan blev nästan inställd.
Så i dag gör jag som kineserna och tar mig en tupplur:
"Jag sover och övar balansen samtidigt! Ingen tid att förlora! Hörredu, kompis, ta stolpen som kudde!"
 
Snubben här har alltså en affärsverksamhet av något slag. Men inga varor finns i butiken. Bara en solsäng, så att han kan sova middag. Lägg märke till fnittermammorna i spegelbilden. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor