En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Doing it the Harlösa way in Shanghai: Ilska föder bra idéer?

Publicerad 2014-09-24 14:20:33 i expat,

 
Ibland behöver man bli riktigt arg för att få riktigt bra idéer.
Eller, jag tror att det är en god idé och att det kommer att resultera i en lite mysigare värld, där jag bor, just nu.
De senaste dagarna har jag ägnat en del tid åt att försöka få tag i någon ung, trevlig person som kan hjälpa mina tre kids att få kläm på hur man åker skateboard.
I dag fick jag prisförslag: 2 400 RMB, motsvarande ca 2 640 svenska kronor för två fjuttiga timmar.
Men han kunde gå ner till 1 200. 
- Okej, vi ska lära oss att åka skateboard och hålla kurser, du och jag, sa min holländska väninna.
Det ska vi naturligtvis inte.
Mammor är bäst i helt skick.
När den värsta ilskan och besvikelsen runnit av mig tänkte jag:
Hur hade jag gjort hemma i Harlösa?
Jag hade gått ut på Facebook-gruppen Harlösa och efterlyst hjälp. Det var jag som startade Harlösa-gruppen för några år sedan. I dag har den 607 medlemmar som generöst delar med sig av allt mellan himmel och jord: Harlösa IF:s matcher, misstänkta personer som känner på ytterdörrar, bortsprungna hundar, länkar till aktuella tidningsartiklar och hämta-gärna-äpplen-i-min-trädgård.
(En annan gång startade jag en Facebook-grupp som hette Vi som säger Mikaeli. Men det är en annan historia. Men inte heller den gången låg ilska bakom, ilsk' är jag bara här i Kina). 
Därför har jag nu startat en Facebook-grupp som heter Parents at Yanlord Riverside Garden. Även om det gissningsvis bor över 5 000 personer inom murarna känner jag bara några få. Det finns ingen anslagstavla, och vårt office, som det kallas, är ingen serviceinrättning som på så många andra compounds.
Hittills har gruppen bara tre medlemmar, men jag har lagt ut reklam i flera Shanghai-grupper och räknar med att vi kommer att växa redan inom några timmar.
Vad jag förväntar mig av Facebook-gruppen? Jag vet inte, men jag har hört på omvägar att det finns en gympagrupp här. Jag tipsar gärna andra familjer om hur bra det funkar att åka buss och beställa mat från Tesco. Men, framför allt vill jag hitta en relaxed skejtare som kan visa mina barn vad som är upp och ner på en skateboard.
I gengäld kan jag lära andra hur man startar Facebook-grupper.
 
Did you reach this page because you're interested in Yanlord Riverside Garden? I recently started the Facebook group Parents at Yanlord Riverside Garden. Welcome to join!
 
Dagens väder: 22 grader här på kvällen. Shanghai drabbades inte hårt av den utlovade stormen.
Dagens luft: 110. Lite sämre än vanligt.
Dagens Only in China: I Kina kan vi sällan gissa oss till vad saker och ting ska kosta. Jag tror inte vi blir lurade på grönsaksmarknaden, men om vi ska köpa frukt vet vi att vi gör bäst i att fråga om priset innan vi plockar ner i påsen. En klippning på en trevlig salong kostar 69 kr, en timmes massage under hundralappen. En bra lunch från 7 kronor på gatan till 110 på ett hyfsat expat-ställe. Min kurs i kinesiska tecken kostar inte 400 kronor i timmen. Den är långt ifrån gratis, men värd varenda krona! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor