En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

En alldeles vanlig tråklördag

Publicerad 2014-09-20 15:11:54 i expat,

Även om vi bor i en superspännande stad slipper vi förstås inte normal-tråkiga familjedagar.
Måndagar till torsdagar efter skolan går barnen och jag sällan utanför lägenhetsområdet eftersom vi inte hinner med mer än att äta + göra läxor + svara på mail från Sverige/skolan + rasta oss en stund på lekplatsen. Och om vi någongång går utanför compoundet blir det ofta för spännande eftersom jag har tre barn men bara två händer (se min guide om hur man går över en gata i Shanghai här).
I torsdags drog vi med oss dramaten-vagnen för att handla godis inför helgens övningar. Då började det förmodligen brinna i utrymmet bakom butiken. Den vita röken luktade svedd plast. Brandvarnare? Nej.
Lördagen i dag har killarna ägnat åt att klippa sig och köpa sportutrustning. Isa och jag har jagat skor, köpt strumpor och ätit gott för 13 kronor. Mellan två och fem var Isa bjuden på karaokekalas. Efter det åt vi på en kinesisk-malaysisk restaurang och nu försöker pappan få barnen att intressera sig för Jurassic Park. Och jag väntar på att de blir färdiga, så att vi kan se de sista två avsnitten av den danska tv-klassikern Matador. Vi är pinsamt uppslukade. Extra pinsamt eftersom det nog är femte gången jag ser om serien (nåja, det var nog 15 år sen sist).
Nu ska jag hämta en öl till maken, för han har varit lite sned på mig i dag för att jag avslöjade att lärare Andersen dog av att Misse Møghe låste ute honom på balkongen. 
Tjejen i strumpaffären ville vara med på bild.
 
Kinesisk byggställning. 
Nyöppnad butik?
 
Godaste jag ätit på länge. Vi fick tre olika sorters vegetariska rätter på en tallrik plus ris för 13 svenska. 
 
 
Nyklippta herrar. 
Dagens väder: 22 grader nu på kvällen
Luft: 70 (moderate, men det var högre igår)
Dagens Only in China: I går kväll vaskade vi ännu en flaska tveksamt vinäger-rödvin. Man vet aldrig vad man får i det här landet. Systembolaget, I miss you! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor