En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

En övning i tacksamhet

Publicerad 2014-09-01 08:31:00 i

Jag pratade med en kompis om de amerikanska traditioner som vi svenskar med glädje och nyfikenhet tagit till oss. Halloween var ganska okänt i Sverige när jag besökte USA första gången i början av 90-talet. När jag väntade mina tre barn ställde ingen till med baby shower, men det är, så vitt jag förstått, inte helt ovanligt nuförtiden. Kul!
Men en högtid som däremot inte nått oss än är Thanksgiving.
- Typiskt svenskar, sa jag till min amerikanska väninna.
- Vi svenskar gå liksom inte runt och är tacksamma i onödan.
På förekommen anledning: En övning i tacksamhet!
Jag är tacksam för att...
...jag kan gå klädd såhär på Shanghais gator utan att någon bryr sig. Okej, Pappan till barnen bryr sig. Han kallar byxorna för kinatantsbyxor.
...jag slipper gå till tandläkaren på den här kliniken.
 
...jag slipper torka mina jeans på en trottoar.
 
 
...jag kan välja vad - eller kanske vem - jag vill äta till middag.
...för jag vill inte äta maneter. 
...jag slipper sova middag i fiskdisken.
 
...mina barn har kompisar från hela världen. Jens poolpolare kommer från Sydkorea. 
 
...att jag i helgen fick rösta med den här utsikten. Att jag får rösta. 
...att min pappa och mamma lagade mat till mig nästan hela sommaren.
Min mamma är tacksam för att ingen cykelaffär i Shanghai lyckats hitta en cykel med fotbroms åt mig.
 
...att jag närmsomhelst kan åka hem till våra paddor i skogen. 
 
...att jag efter 13 år fortfarande tycker att mannen ovan är rätt läcker.
Dagens väder: 28 grader och svag vind, tillräckligt för att tvätten ska torka.
Luft: 137 (unhealthy for sensitive groups)
Dagens Only in China: Det har dykt upp nya problem med det nya taxibeställningssystemet. Det finns även en automathanterad kö som säger ungefär "Tryck #X om du vill ha taxin till din bostad" (och tro mig, de vet var vi bor). Pappan råkade beställa hem en taxi och hoppade in i en annan. Det tog tre telefonsamtal att reda ut att han inte ville ha den taxi som han inte visste om han hade beställt, eftersom den automatiska rösten bara pratade engelska.
Och så har jag varit på posten i dag. Jisses vilken pappersexercis för att skicka två presenter till Sverige. Och de tar bara kontant betalning.

Kommentarer

Postat av: Brysselkakan

Publicerad 2014-09-01 11:26:03

Visst är det härligt att det finns så mycket att vara tacksam över! Och ibland måste man tänka till och inse det!
Just idag är jag tacksam att allt gick så bra med ventilationen i går och att jag kan sitta här och blogga, läsa lite och ta dan som den kommer!

Postat av: countryliving

Publicerad 2014-09-02 10:56:33

Hehe,
Det där var kul! Jag borde ha skrivit ett sådant inlägg när jag var i Bolivia. Då hade jag mycket jag var tacksam för att jag upplevt innan jag kom dit.

Idag är jag tacksam för att jag inte sett någon björn. Jag bor ju vid en skog och är livrädd för att det en dag lufsar ut en björn ur den :D

Svar: Ha ha! Underbart! Jag bor annars på ett ställe där man är tacksam för att man inte möter vildsvin. Men björnar, huuu, det är värre!
Maria Svemark

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor