En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Klart som korvspad - men var hittar jag en kock som kan gå i spagat?

Publicerad 2014-09-10 16:03:47 i

Att hoppa på en kurs i kinesiska tecken kändes väldigt främmande bara för några månader sedan. Men nu har jag gjort det, ändå, för att slippa träna, gå till tandläkaren, lägga upp byxor, sortera foton från 1900-frösihjäl och allt annat som jag egentligen borde ta tag i.

Skämt åsido: Första lektionen var över all förväntan.

Lärarinnan var full av energi - ”det är INTE ALLS svårt med kinesiska tecken!”. Vi lärde oss ett tjugotal tecken. 

Vad tror ni detta betyder?

Det betyder en stor skog! Klart som korvspad!
Här har ni tecknet för amerikan:
 
Varje tecken har en historia. Amerikanen är uppbyggd, om jag förstod det rätt, av ord som får (!), vacker, stor och land (tecknet för land innehåller kung och jade-sten). 
 
Av ren nyfikenhet googeltranslatade jag fram tecknet för cooking. Efter några fina veckor med flyt i matlagningen - vad sägs om indisk korma, thaikyckling och nasigoreng som faktiskt smakar nasigoreng? - fick jag i dag kasta en långkokt goulash för att köttet smakade....random. Och killarna hade glömt sin beställning på lila potatismos.
Men det syns ju på det kinesiska tecknet att det inte är helt okomplicerat: Det krävs till att börja med två personer för att laga mat. Den ena, hon med tofs på mössan, har fyra spisplattor. Jag får bara plats med tre kastruller på mina fyra plattor. Och den andra personen kan gå i spagat och hålla i en tamburmajor på samma gång. Jag vet inte var man hittar det sortens sidekicks.
 
Sen var jag tvungen att googla upp läxhjälp också. Och, ja, ni ser, det går ju inte. Hon med mössan verkar inte räcka till, trots fyra händer. Person nummer två är i slukaråldern, hon är tyst och samlad. Nummer tre siktar en gaffel mot nummer fyra, han med dubbla Ipads. Person fem, FEM? Hej, bor du ens här? Är du gravid? Person nummer sex: DÄR har vi pappan. Han klev just in genom dörren. Vad blir det till middag? Lila potatismos.
Dagens väder: 25 här på kvällen. Svag vind. Höst på gång?
Luft: 122 (unhealthy for sensitive groups)
Dagens Only in China: Två kvarter bort bygger de ännu ett supermodernt köpcentra. Någon har missat att anställa en korrläsare när de tillverkade underraden i loggan: Shopping & Dinning.
 

Kommentarer

Postat av: Brysselkakan

Publicerad 2014-09-10 17:12:16

Älskar dina tolkningar av de där tecknen!
Och lila mos... Gjorde fil blå en gång med hjälp av en injektionsspruta ner i perforeringen och skaka väl. Kan meddela att det var fundersamma miner när ungarna öppna ett nytt filpaket och filen var blå!

Svar: Ha ha! Blå fil! Underbart! Jag gjorde mitt mos av lila sötpotatis (den heter så på Tescos onlineshopping). Jag tycker det är gott....
Maria Svemark

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor