En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Kontrasternas Shanghai: Vill du bo här?

Publicerad 2014-09-15 14:33:00 i expat,

Jag skulle rädda hem några skolshorts* från köpcentrat Global Harbor i dag och bestämde mig för att promenera dit i den fina vädret. En halvtimme bort, på andra sidan Wusong-floden, hamnade jag i ett bostadsområde som ser ut så här:
 
Det bor många familjer här. Jag hittade en livlig matmarknad mellan husen och på gatan, som går intill floden, lekte småbarn med sina mor- och farföräldrar. Shanghai blir otroligt kallt och ruggigt på vintern, även om det nästan aldrig snöar. De boende måste frysa in till benmärgen. Jag kan tänka mig att de har en hel del DIY att göra varje gång det störtregnat.
En halvtimme senare kom jag fram till Global Harbor, en av Asiens största shoppingallerior. Här finns H&M och GAP bredvid Hollister, American Eagle Outfitters och Monki.
Entréhallen:
 
Dagens väder: 23 här på kvällen. 
Luft: 61 (moderate) Vi såg blå himmel och moln i dag! Fick en rolig kommentar på Instagram: Beror det på att min man börjat cykla till jobbet?
Dagens Only in China: *Barnen har skoluniform men använder egna, marinblå byxor eftersom skolans har dålig passform. Jag behövde köpa fler ombytesshorts till killarna och det var smått panik i bygget. Det börjar nämligen bli höst i butikerna, vilket innebär att vi snart kommer att ha svårt att hitta byxor utan bylsigt foder! Men när vi ser hur vissa människor bor här, så förstår vi ju att de behövs!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor