En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Vår vapensköld: Ett snäckskal för glada framgångare

Publicerad 2014-09-04 09:01:14 i

Jag gissar att ni är jättenyfikna på vår familjs vapensköld! Såhär blev den:
 
Skoluppgiften gick alltså ut på att skapa en vapensköld åt familjen utifrån en lista på olika symboler och värdeord som läraren sammanfattat. Det krävdes en del google-translatande för att reda ut vad orden betydde.
Jag har nu lärt mig minst tre nya engelska uttryck för mod. Jag hoppas att jag hittar ett bra tillfälle att slänga mig med ord som zeal (nit) och scepter (spira).
Dear taxidriver, drive carefully, I'm very zeal-ish about using my scepter. 
 Vi saknade en symbol för glädje, och därför lånade vi runan Wunja (längst upp t v).
Björnen (nederst t v) symboliserar beskydd.
Skogen symboliserar skogen som vi bor i, hemma i Sverige.
Det blå ovanför träden står för glädje och lojalitet.
Snäckskalet är symbolen för traveler, en resenär. Det ordet beskriver oss bäst, tycker jag.
Ivar var också sugen på att använda en symbol för framgång:
- Vi går ju liksom framåt, sa han. 
Han tyckte att mitt motto på bloggen, Med stövlarna i tre världsdelar, passar hela familjen.
 
Dagens väder: 28 grader. Barnen vill nog till poolen i dag! Känns som det blir åska i natt. 
Dagens luft: 122 (unhealthy for sensitive groups)
Dagens Only in China: Myggbett är ett tacksamt samtalsämne, liksom kryp av olika slag (vi har tack och lov inte råkat ut för kackerlackor). En god vän får köket renoverat. Anledningen är att myror slått läger bakom köksskåpen. Min vän är extra tacksam för att den svarta bänkskivan ska bytas ut mot en vit. Droppen blev när hon kavlade ut pizzadeg, lyfte den och upptäckte att myror satt fast på degens undersida!  
 

Kommentarer

Postat av: Brysselkakan

Publicerad 2014-09-04 10:09:06

Den pizzan var inte för vegetarianer!
Och bra jobbat med skölden!
Gillar Ivars tankar om er!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor