En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Mamma, jag vill ha läsk! Tyst, du är svensk!

Publicerad 2014-05-30 16:38:00 i

En stor skillnad mellan svenska skolan och den internationella skolan är att vi föräldrar (läs: mammor) förväntas ta mycket mer aktiv del i barnens utbildning. 

Läxläsningen tar mycket tid. En del läxor är rena familjeprojekt som de inte klarar av på egen hand (vilken 9-åring kan handla pysselmaterial på egen hand, i Shanghai?)

Sen lägger jag också mycket tid på att översätta, numera från engelska till svenska. Ett exempel: i går jobbade Jens med ett projekt om planeterna. Då lärde vi oss svenska ord som metan, svavel, väte, syre osv.

Då och då behövs också föräldrar som kan hjälpa till på utflykter. I dag gjorde skolan en sådan Field Trip, till det gigantiska Science & Technology Museum.

Vår lilla arbetsgrupp bestod av fem snubbar och tre mammor. Håll i hatten, vilket halloj att hålla ihop. Museet är stort och det finns naturligtvis väldigt mycket som lockar. Som en jättefluga i plast, två dammiga vaxdockor i ett mörkt rum och en kalv med två ansikten.

Det jag mest kommer att minnas från den här dagen är nog ändå läsken.

Fråga:

Vad svarar en svensk trebarnsmamma när sonen vill ha en 0,5-liters läsk klockan halv tolv på förmiddagen?

Svar:

Nej. Drick vatten. Du förstör dina tänder. Vi är svenskar, vi dricker inte läsk på vardagar. Tyst och ät upp chipsen och kakan som du fick av skolan.

Naturligtvis resonerar inte alla mammor likadant. De är snälla mammor. Generösa mammor. De bjuder hela gänget på jätteläsk. Hurra! Killarna svepte läsken fortare än det går att säga lördagsgodis.

Resultat:

Kissnödiga pojkar.

De sista tjugo minuterna gjorde vi inte annat än att eskortera pojkar till toaletter. Först pojke ett, sen pojke två. Sen pojke två, igen. Tillbaka genom museet. Pojke tre, samtidigt som bussen ska lämna parkeringen. Pojke nummer ett håller sig och är megakissnödig när vi kommer tillbaka till skolan.

Förresten har vi varit på fika hos våra tjeckisk-peruanska grannar ikväll. Hon hade givetvis bullat upp: Tonfiskmackor, trekantsmackor, peruansk jellydessert, tjeckisk tigerkaka, glass, gurka, fruktspett, tomater, peruansk sprit, tjeckisk öl, juice och kaffe. Och, ja, jag smakade på allt!

Jag är ju svensk. 

 
Här kommer Boel Olsson Litström igen. Jag passar på att publicera så många Boel-bilder som möjligt, eftersom hon snart flyttar till Taiwan.
 

Kommentarer

Postat av: Longevity - en blogg om hälsa

Publicerad 2014-05-31 09:44:56

Haha, typiskt svenskt med inkonsekvens med tror jag ;-)
(Hos den här mammam i varje fall)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor