En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

40plus-mode: Välkommen in i min garderob!

Publicerad 2014-11-07 04:05:00 i expat,

I dag får ni kika in i min nya garderob! Vassegoa! Jag har shoppat en hel del de senaste veckorna, för att jag ska se representabel ut när vi ska på look-see-trip till California. 
Det har varit tufft att hitta kläder i höst! Som jag skrivit tidigare fylls butikerna redan i september med grova plagg i märkliga material. Klänningar och byxor är ofta fodrade och det är svårt att hitta t-tröjor utan lång ärm. Det är tydligt att kineserna kompenserar sina dåligt isolerade hus med varmare kläder.
Jag har bestämt mig för att gå på den etno-chica linjen även när det gäller kläder. Se mitt inlägg om inredning och Pinterest här.
Kavaj och tröja från H&M. Jag är lockad av over-sized-trenden men har svårt att bära upp den eftersom jag är 1,57 lång.
Överst i inlägget en randig tröja och sjal från C&A. Koftan från KappAhl har tio år på nacken! Enligt 40+ styleguiderna, som jag läst på nätet, kan en kort person bära långa koftor om hon har kjol i samma längd som koftan. Tänk Sarah Jessica Parker. 
Expatmammorna sa att jag var TVUNGEN att kika in på Style Butlers utförsäljning. De hade rätt. Älskar min kofta! Klassisk med skinndetaljer. Jag satte min Batman-tröja från Uniqlo under för att tona ner damigheten. Halsbandet ska jag inte behålla, så om någon expatmamma vill ha det får ni höra av er!
 
Jo, jag har fyllt 40. Tröja från Promod. Sjal från bakgatan, 19 kronor. Halsbandet har jag fått av min mamma. Det kommer från Pilgrim. 
 
Ett tips till expatmammorna i byn: På Maotai road, mellan Loushanguan road och Gubei road, har det nyligen öppnat en Old Navy-butik. Helt sant! Det ligger alltså sju minuters gångväg härifrån vårt compound. Intill Old Navy ligger butiken Mj Style. Kika in här om ni gillar kulturtantsstilen! Tröjan ovan kommer från Mj Style. Halsband från Qipu lu-marknaden.
Detta köpte jag på Old Navy. De hade faktiskt en t-shirt med texten See you in San Francisco. Passande! Tyvärr fick Golden Gate-bron mina bilringar att se ännu större ut.
 
Rustad för höst i Shanghai (vi har kyliga morgnar nu, men termometern kan fortfarande nå 20 grader mitt på dagen). Väst och mössa från C&A, förra året, tröja från H&M. Sjalen är också gammal. Nya tygskor från Decathlon. Supersköna!
Börjar ni sakna byxorna? Tänk er svarta byxor eller svart pennkjol och grova strumpor. Här har jag kombinerat en ny H&M-tröja med second hand-skor från Sverige. Sjal från fake market på Nanjing lu. Mössa från sportbutiken Sport Depot i hörnan Hami lu/Tianshan lu. Rekommenderas för er som tröttnat på Decathlon. 
 
Här har jag lånat Isas mössa från sportbutiken. Jackan kommer från Urban Renewal på Cloud Nine Shopping Mall. En kinesisk butik i Zara-segmentet. Sjal från bakgatan, 19 kronor.
Vad behöver jag komplettera med? Några halsband, kanske? Kom gärna med idéer och synpunkter. Jag är alltid på jakt efter roliga t-shirts. Makens, här nedan, är kul om man gillar Star Wars:
 
Tack till Charlotte som tog bilden. Lite ironiskt att vi två sekunder efter att bilden togs hade ett samtal om onödig konsumtion. Apropå mode ovan och containrar
Min garderob från i våras hittar du här.  

Kommentarer

Postat av: Amanda

Publicerad 2014-11-07 11:11:13

Riktigt fina outfits!

Svar: Tack snälla!
Maria Svemark

Postat av: Hedda Rönnlund

Publicerad 2014-11-07 12:00:44

Vad fina:)

Postat av: eastcoastmom i Connecticut

Publicerad 2014-11-08 14:52:52

Jättefina kläder! Du kommer gilla att shoppa i USA, här finns ju petite-kläder, för oss som inte är så långa (jepp, jag är minisize också!).

Svar: Åh, nu längtar jag ännu mer! Tack! Det har varit en fröjd att köpa byxor i Kina. I Sverige måste jag alltid lägga upp dem tio cm.
Maria Svemark

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor