En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Lost in statistics: Busringningar och kids med gräsambitioner

Publicerad 2014-11-05 13:50:55 i expat,

 
Att leta boende i USA handlar inte bara om att jämföra hus. Vi måste naturligtvis också jämföra områden, skolor, närhet till motorvägar, närhet till service, "walkability"* och annat. Viktigast är skolorna, eftersom barnen måste gå i skola i det område där vi bor. Det kan skilja många tusenlappar mellan hus på samma gata, bara för att de tillhör olika skoldistrikt.
Tack och lov finns det gott om statistik. Statistiken är också lätt att komma åt på t ex Trulia, en av de Blocket-liknande tjänster där hus till uthyrning läggs ut. Vi kan se skolornas resultat och alla larm till polisen. Oftast rör det sig om småsaker som stillastående bilar eller småbarn som busringt till SOS Alarm.
Med detta inte sagt att vi blir ett dugg klokare inför våra val. Vi hoppas fortfarande på tur och relocation-agenternas skicklighet. Jag skickade faktiskt en liten beskrivning av vår familj till agenterna. Efter en del diskussioner enades maken (teknikern/mullepappan) och jag (den översociala kulturtanten) om följande formulering: Vi prioriterar kultur, språk, natur och vetenskap före sport.
Jag är inte helt säker på att skolagenten fick en tydligare bild av oss, eftersom hon artigt svarade: Det finns många skolor med miljöprofil och egna trädgårdar. 
*I USA måste man i många städer ha bil för att korsa en gata. Tänk Svågertorp gånger tio, så förstår du problemet. 

Kommentarer

Postat av: Karin

Publicerad 2014-11-05 20:22:48

Miljöprofil och pedagogiska trädgårdar låter spännande! Jag har läst och hört en del om det och det finns försök i Sverige men vår odlingssäsong ligger huvudsakligen under sommarlovet. I bästa fall använder de trädgården till allt från matte till bild. Det är lite min dröm, ett riktigt bra uteklassrum.

Svar: Visst låter det spännande! Jag sätter gärna barnen i en skola med miljöprofil. Jag försöker mest akta mig för skolor med golf-, basket- eller hockeyprofil, för det skulle kännas lite bortkastat med våra gener.
Maria Svemark

Postat av: eastcoastmom i Connecticut

Publicerad 2014-11-06 01:50:47

Du kan också kolla hur high schools är rankade, en high school som ligger bra till på listan hör med största sannolikhet till ett bra skoldistrikt, där också Elementary och Middle schools är bra. Gäller vanliga high schools, inte magnet schools eller charter schools (dit elever söker eller lottas in!).
http://www.usnews.com/education/best-high-schools/california?int=9abb08

Svar: Smart! Tack för tipset, snälla du!
Maria Svemark

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor