En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Nej, detta är inte speciellt kinesiskt!

Publicerad 2014-10-22 00:12:47 i expat,

 
Tio så kallade kinesiska grejer som du inte hittar i Shanghai:
 
1. Friterade bananer. Har jag sett på två menyer på ett år.
2. Kinamusik. Aldrig. Aldrig, aldrig, aldrig harp-pling-plong a la Restaurang Taipei på Östergatan i Trelleborg (Taipei är förresten huvudstaden i Taiwan). 
3. Fortune cookies. Läs mer här. Om jag vill köpa torra kakor med inbakade meddelanden får jag alltså vänta tills jag kommer tillbaka till Chinatown i San Francisco.
4. Friterad kyckling i sötsur sås. Se nummer 1, besök restaurangen under punkt 2! Mums! Vår bästa kinamat ser ut som nedan. Frityrfluffet blir aldrig fluffigare än såhär och innehållet är oftare fläsk-med-benrest än kylling.
5. Konformade halmhattar. Går att få tag i, men sök hellre i Vietnam. Tanten överst bor i Vietnam.
6. Gubbar i Maokostym. De skönaste gubbarna i Shanghai bär pyjamas och halmhatt, helst med ett vitt band med någon felstavad variant av fotbollsspelaren Ronaldinhos namn. 
7. Maostatyer och porträtt på fasader. Marx och Engels ovan står i Fuxing park, men annars är pampiga statyer inte speciellt vanliga. Nicole Kidman, däremot.
 
8. Felstavade skyltar och meddelande på s k Chinglish. De finns naturligtvis, men de var värre och roligare i Beijing på 90-talet. Jag har ett helt album med Chinglish-skyltar från vår första Kina-resa. Vill du se exempel från nutiden, kika in här. 
9. Rislampor. Jag älskar rislampor och trodde att de skulle finnas överallt. Om du måste ha rislampor, testa pysselmarknaden bakom Yu garden eller, ännu säkrare, Ikea!
10. Drakdansare. Näpp, tyvärr. Bästa sättet att uppleva kulturliv här är faktiskt att hänga i parkerna tidigt på morgonen och spana in pensionärerna när de sjunger i kör, dansar, övar sig på sina instrument, tränar tai chi och spelar mahjong.
 
  

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-10-22 04:12:25

Så sant, Maria! "Kina-mat" finnes ikke i Kina! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor