En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Teoriprov, grannkoll och annat som en agent inte kan göra

Publicerad 2014-10-08 09:17:47 i expat,

Brysselkakan ställde en bra fråga: Får vi ingen hjälp från makens jobb med allt kring flytten till USA?
Jo, det får vi! Vi får mycket hjälp. Vi nyss inlett kontakterna med vår skolrådgivare, vår relocation agent i USA, en skatterådgivare, två internationella flyttföretag och en kinesisk relocation agent som ska hjälpa oss med t ex uppsägning av lägenheten. Deras tjänster betalar företaget.
En relocation agent i USA hjälper oss med tips kring var vi kan bo och berättar vilka papper som vi måste ha i ordning. Skatterådgivaren hjälper oss att få rätt på deklarationerna i Kina och USA. Skolrådgivaren hjälper oss att välja skola. Flyttföretaget hjälper oss att packa - jo, packa! - och forsla grejer från Kina och från Sverige.
Men de kan givetvis inte göra allt.
De kan inte göra vår hushållsbudget.
Jag tänker inte låta dem välja hus* eller område åt oss. (Hej, är alla här i grannskapet Amish-folk? Chinatown?! Nja, we've sort of been there, done that...) *Se mitt inlägg från i går. Min man menar att kakelklädda köksbänkar och fanérpanel på väggarna inte är brott mot mänskligheten).
De är inga tankeläsare: Jag måste själv berätta att vi föredrar natur, kultur, vetenskap och möjligheten att läsa flera språk, före sportprofil, på barnens skolor.
De kan inte söka visum åt mig. Jag måste själv intyga att jag inte varit inblandad i folkmord eller rekryterat barnsoldater.
De kan inte sortera mina läppstift eller rensa köksskåpen från gammal pasta.
De kan tyvärr inte göra varken teoriprovet eller uppkörningen till mitt amerikanska körkort.
Lägenheten i Shanghai såg inte jättefancy ut när vi flyttade hit. Lägg märke till mattan och plastblommorna till vänster. 
Men med lite piffing blev det rätt okej ändå!
 

Kommentarer

Postat av: Brysselkakan

Publicerad 2014-10-08 16:56:39

PUH! För jag vet hur himla mycket det är man ska fixa trots att man har all den där hjälpen ni har. För även om de hjälper till så ska papper beställas, fyllas i, skickas mm och det ska man göra, inte de. Beslut ska tas, saker ska väljas, skåp ska rensas och tusen saker till. Sist vi flyttade var det någon som sa att vad skönt att vi skulle ha flytten betald och ordnad av en firma. Jo pyttsan... visst man packar inte själv men det är ändå en himla massa jobb. Bara det att lista och skriva värde på allt man äger och har för försäkringen under flytten...
Jag hoppas ni får ordning på allt, att en bostad ni kan trivas i dyker upp och att alla frågetecken rätas ut!

Svar: När vi flyttade till Kina behövde vi göra en lista över alla boktitlar, på svenska och kinesiska. Det slipper vi den här gången!
Maria Svemark

Postat av: Dennis Persson

Publicerad 2014-10-08 19:15:28

Cupertino nästa?

Postat av: Dennis Persson

Publicerad 2014-10-08 19:18:20

Tar tillbaka fråga, svaret är onekligen ja :D Häftigt!

Svar: Jepp, häftigt! Vi längtar, även om det kommer att bli svårt att släppa Shanghai. Hälsa!
Maria Svemark

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor