En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

Häng med på husesyn i vårt Shanghai-hem!

Publicerad 2014-09-14 13:23:45 i China, Hemmets Veckotidning, Shanghai, expatlife,

 
 
Valdag i Sverige och jag pryder omslaget på Sydsvenskan (se ovan!). Nu gäller det förstås inte politik, utan bara världsliga ting som inredning, loppisfynd och livet på landet. Läs reportaget från vår familjs hus i skogen i Sydsvenskan Hemma här.
Tidningsartiklar ska läsas med kritiska ögon och så även detta. Vi valde till exempel att inte visa furuluckorna i köket, fniss! Våra käraste loppisfynd ligger sedan länge magasinerade i väntan på USA-flytten. Och vår hemmamiljö i Shanghai är en estetisk katastrof.
Vi bor med nästan svensk standard i en svensk sexa i ett gigantiskt, inhägnat lägenhetsområde med hus med 21 respektive 30 våningar. Vi har utepool, inomhuspool, gym, flera lekplatser, bibliotek och det riktiga Shanghai utanför murarna. Men inredningen, suck! Vi skulle skeppat betydligt mer saker hit för, precis som det står i det fina reportaget i SDS, så finns det inget intressant att köpa här i Shanghai. Mitt inredningsbehov är en spänd fjäder.
Häng med på husesyn!
 I Kina hyr vi utlänningar ofta möblerat. Vår lägenhet var tack och lov inte möblerad med guldfärgade ny-barock-möbler. Vi kan leva med soffan och soffbordet. Skinn från Hola och Ikea, bambustege från Hongqiao flower market. Kuddar från Ikea m m. Zebrapläd från bakgatan. Planschen t v är också från Ikea.
En av få inredningsprylar som jag fick med från Sverige - en dansk ölkasse. 
Den hässlicht fula glasmöbeln vid tv:n försöker jag att dölja med röda hattaskar från gubben i Pudong. Terrakottakrigare från Xi'an. Jordgloben köpte jag i en bokhandel. 
Säng från det glada 90-talet (hyrd). Överkast från textilmarknaden. 
Röda hatt-askar igen! Penselställ från Yu'yuan garden bazaar. Affischen köpte jag i en liten inredningsaffär på Kerry Center. Gavel från gubben i pudong. 
Såg ett rolig humorinslag från SVT:s Folkets främsta företrädare. De påstod att de kunde avgöra vad folk röstade på utifrån storleken på deras tv. Tv:n här ingick i lägenheten. Jag lovar! 
Jag älskar att omge mig med böcker. Rislampor ser vi inte ofta. Dessa köpte jag på matbutiken Metro. Pall från Mu gallery. 
Kitschig tavla från en bakgata i Qibao. Mina Laurids Lønborg-grejer har jag givetvis med mig hit, loppisljusstakarna tog jag hit i somras. Tavlor, fr v Kerstin Jakobsson och Arnold Hagström. Goda konstnärsvänner från ARNA i Harlösa. 
Vårt kök! Ugn är ingen självklarhet i kinesiska lägenheter (för utländsk publik...) och heller inte diskmaskin. Men vi har både och, hurra!
Då går vi över till Avdelningen för vardagsrealism. Här har ni först köksbalkongen. Just nu är luftkvalitén god och då kan jag torka tvätten utomhus, och slipper skura golvet varannan dag. Riktigt smutsiga dagar har vi svartdammet in i lägenheten. Klistrigt, äckligt, fy 17. 
Dotterns skrivbord. Killarnas rum:
Och sist men inte minst vårt kala kontor, som tidigare var gästrum: 
Panoramabilder. Först utsikten från köksbalkongen:
Och från balkongen mot innergården:
Får jag ge ett köptips? När ni läser SDS-reportaget, lägg gärna märke till retrokalendern som hänger i vårt kök. Den finns att köpa genom Hemmets Veckotidnings webshop, klicka här. Den ska med till USA. Jag ska rama in alla omslagen. Charmigt, personligt! 
Dagens väder: 27 grader och soligt framåt eftermiddagen. Sista dagen som utepoolen har öppet.
Dagens luft: 57 (moderate)
Dagens Only in China: Jag har äntligen hittat nagellackborttagningsmedel! Cykeln med fotbroms återstår. Dagens försäljare tyckte att vi skulle vänta 25 minuter på en snubbe som pratar engelska (som om vi behövde tolk...fotbroms går väl att förklara med charader?). 
For English readers: This is a post about our so called four bedroom apartment at Yanlord Riverside Gardens, Furongjiang lu, Changning, Shanghai.  

Kommentarer

Postat av: Brysselkakan

Publicerad 2014-09-14 14:01:27

Lite skillnad på era två bostäder! Ja, ja man kan stå ut med mycket när man vet det är under begränsad tid och vi är olika med vad vi behöver ha runt omkring oss. Jag är nog rätt beroende av mina favoritsaker... Kan bli svårt när man stå inför ett dilemma att välja ut de bästa!

Postat av: Sara

Publicerad 2014-09-15 08:36:08

Så mysigt :)

Svar: Tack snälla!
Maria Svemark

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor