En lantis i Shanghai

en skånsk loppisgalnings överlevnadsguide till Kinas bakgator. Garanterat glutenfri humor med stövlarna i tre världsdelar. Fick jag med allt?

ICA Primören - på kinesiska!

Publicerad 2014-09-03 08:32:18 i

 Har du alltid undrat hur ICA Primören i Harlösa ser ut i Shanghai? Då ska jag ge dig svaret här! Häng med till Lianhua, en kinesisk mataffär av mellanstorlek. Vi kan handla på mer internationella Carrefour, Metro eller CityShop, men Lianhua eller Huilian är butikerna man söker sig till om man vill ha den kinesiska vardagskänslan och inte hittar det man söker på områdets matmarknad. 
Vår Lianhua har ingen internationell sektion, men om de hade haft en, hade den sett ut såhär: Fylld med danska kakor och smaklösa försök till franskbrödbullar. 
Men vi kan få Magnumglass! Hurra de dagar då termometern visar 31 grader.
Ris och sojabönor i lösvikt. Får mig att tänka på vivelinvasionen hemma i våras. Så, jag avstår!
Mjölkpulver för studenter? Super-smart-powder for American wannabes? Jag hoppas mina barn blir bra människor utan mjölkpulver.
Vin- och sprithyllan. Nej, Kina har inget Systembolaget. Och hjälp, vad jag saknar Systembolaget! Kanonbra att skylla på deras rådgivare när jag råkat ge bort ett äckligt vin i gåborts-present. Här vet vi aldrig vad vi får, förutom rödvinsmigrän. 
Kineserna är väldigt förtjusta i små förpackningar med snacks. Just nu ser vi många kaloririka moon cakes, eftersom det snart är Mid-Autumn festival
 
 
Föreställ dig den härdsmälta som uppstår i mitt huvud när jag ska se skillnad mellan balsam, schampo och duschtvål.
Ska man fimpa, ska man fimpa med stil! And if you didn't have e-nöff, this is....
Nä, så grymt! (Tjiuu, tjiuuuu, nu gick ordvitslarmet igång!)

En sak som jag aldrig skulle våga smaka!
Dagens väder: 23 grader. I morse regnade det som spön i backen, vilket innebär att vi har svårt att hitta taxi. Jag hade inte gått ut om jag inte var tvungen att betala (kontant, naturligtvis!) min kurs som startar nästa vecka och bestämt träff med en mamma som jag vill lära känna bättre.
Dagens luft: 122 (unhealthy for sensitive groups)
Dagens Only in China: Fortfarande ingen cream cheese på Starbucks. Hur i hela fridens namn lyckas man tugga i sig scones utan cream cheese?
PS. Tack till alla er som gett respons här och på Facebook på mitt inlägg om tacksamhet. I dag är jag tacksam för att jag hittade en buss som går hela vägen mellan min skola och vår gata! Det kostar 2 kr/turen.
 

Kommentarer

Postat av: Brysselkakan

Publicerad 2014-09-03 08:50:49

Haha! Ja, man lär sig uppskatta svenska matbutiker när man bor utomlands! Fast jag saknar frukt- och grönt-avdelningen och köttdisken från min Delhaize i Bryssel...
Idag är jag tacksam att min man kom ihåg att ta min bil till jobbet så jag kan hämta en skylift i eftermiddag.

Svar: Oj, ska du köra skyliften själv?
Maria Svemark

Postat av: Brysselkakan

Publicerad 2014-09-03 09:04:15

Nej, nej! Bara dra hem den, köra rakt in på vår infart och ställa bil och den där. Själva skyliftandet lämnar jag till min man!

Postat av: M

Publicerad 2014-09-04 07:39:26

Men - vilka söta grisar 😉😊😊

Svar: Haha! Jag visste att du skulle falla för grisarna!
Maria Svemark

Postat av: Roland

Publicerad 2014-09-04 20:59:42

Kan bara hålla med, alla dessa söta grisar(fast Molly är nog sötast i alla fall ;-) Hoppas verkligen att Brysselkakan hyrde liften uppe hos oss på Skånesläp/Östraby liftuthyrning så jag får lön denna månaden också, ha ha.

Svar: Vi får absolut hoppas att Brysselkakan hyrde av Skånesläp i Östraby, så att Roland & gosegrisen kan leva som kung & prinsessa ett tag till. Hälsa övriga hovet och kungariket på kullen.
Maria Svemark

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Svemark

Humorbloggen om vad som händer när man låter en svensk, 40-årskrisande trebarnsmor flytta till USA - via bakgatorna i Shanghai! Söker du kontakt, turisttips, råd angående livet som expat eller Direct Foreign Hire (DFH) i Kina, glutenfria recept eller gästbloggare? Mejla mig på: [email protected] Instagram: bysvemark Swedish writer living with my family in Shanghai. Feel welcome to contact me at [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

  • via RSS
  • Instagram Humor